Ο Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ.κ. Ιερώνυμος φιλοξενείται στις σελίδες του περιοδικού «Μαθητική Πένα» του ΓΕΛ Τυρνάβου και παραχωρεί συνέντευξη στους μαθητές Μακαγιό Γεώργιο και Κουγιαγκά Γεώργιο.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια η γνώμη σας για το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας; Παρέχονται σήμερα στα παιδιά οι απαραίτητες γνώσεις, οι οποίες θα είναι εφόδια για το μέλλον τους;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι έχουνε γίνει πάρα πολλές προσπάθειες, η εκπαίδευση θίγεται από το γεγονός ότι δεν υπάρχει ενιαία και κοινή μεταξύ των κομμάτων εκπαιδευτική πολιτική. Δεν έχουμε εθνική γραμμή για την παιδεία και αυτό το πληρώνουμε ιδίως κάθε φορά που υπάρχουν κυβερνητικές μεταβολές. Επιπλέον, πολλές φορές η εκπαίδευση επηρεάζεται από παράγοντες εκτός τάξης. Συνήθως οι άνθρωποι που γράφουν τα σχολικά εγχειρίδια δεν έχουν σχέση με το κλίμα που αντιμετωπίζει ο καθηγητής μέσα στην τάξη. Μπορεί να είναι σεβαστοί πανεπιστημιακοί διδάσκαλοι ή μπορεί να είναι εξειδικευμένοι παιδαγωγοί, αλλά δεν γνωρίζω κατά πόσο έχουν επαφή με αυτό που πραγματικά συμβαίνει μέσα στην τάξη, με αποτέλεσμα πολλές φορές να υπάρχει δυσκολία στο να ακολουθηθούν και να διδαχθούν αυτά τα βιβλία από τους ανθρώπους που διδάσκουν μέσα στην τάξη. Ο πρωταγωνιστής στην εκπαίδευση είναι ο μάχιμος καθηγητής μέσα στην τάξη! Οι άλλοι όλοι είμαστε αρωγοί του, συναντιλήπτορές του, βοηθοί του. Δεν είμαστε αυτοί που θα του ρυθμίσουμε τι θα πει και πως θα το πει. Πρέπει ο διδάσκων καθηγητής να έχει την ευχέρεια ανάλογα με το υλικό, τους μαθητές που έχει στα χέρια του, ανάλογα με τις τοπικές συνήθειες, ανάλογα ακόμα και με την υλικοτεχνική υποδομή και τις δυνατότητες του κάθε σχολείου να μπορεί να αποφασίζει τι και πως θα διδάξει, πότε θα το πει και να έχει γενικά μια ευχέρεια κινήσεων χαρακτηριζόμενος βέβαια από υπευθυνότητα. Το να προσπαθούν όλοι να κάνουν κουμάντο στην εκπαίδευση και τελικά να καθιστούν τον καθηγητή υποχείριο αναλυτικών προγραμμάτων, που σαν άλλοι δεσμοφύλακες τον υποχρεώνουν να κάνει πράγματα που πολλές φορές δεν προλαβαίνει να κάνει, είναι ό,τι χειρότερο για την ελληνική εκπαίδευση. Συνακόλουθα, ακριβώς και επειδή δεν μπορεί να υπάρχει και ουσιαστική αξιολόγηση των μαθητών ή των καθηγητών, πολλές φορές το υλικό στο οποίο καλούνται οι εκπαιδευτικοί να δουλέψουν ή πολλές φορές αυτοί που καλούνται να εργαστούν στην εκπαίδευση δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα ενδεχόμενα κενά, δυσκολεύονται να κατανοήσουν το τι πραγματικά έχει ανάγκη ο μαθητής που είναι απέναντι τους, με αποτέλεσμα πολλές φορές, ακριβώς επειδή έχουν και την υποχρέωση να διδάξουν συγκεκριμένα προγράμματα ύλης, να προχωρούν χωρίς να εξετάζουν σε τι υπόβαθρο χτίζουν.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ειδικότερα για το μάθημα των Θρησκευτικών, ποια η γνώμη σας για τη διδασκαλία του μαθήματος με το υπάρχον πρόγραμμα; Θεωρείτε πως θα πρέπει να γίνουν κάποιες αλλαγές; Και αν ναι, ποιος θα είναι ο ρόλος της Εκκλησίας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στο μάθημα το Θρησκευτικών, όπως και σε όλα τα μαθήματα δεν υπάρχει άσπρο μαύρο! Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση και υπάρχουν πολλά παραδείγματα που μας βοηθούν να κατανοήσουμε την ιδιομορφία αυτού του μαθήματος. Υπήρξαν πολλοί οι οποίοι γκρίνιαξαν, φώναξαν για τα αναλυτικά προγράμματα και για το τι διδάσκεται. Υπάρχουν οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, που έκριναν κάποια πράγματα. Είναι μια μεγάλη συζήτηση που θα ξεκινήσει και πρέπει να γίνει για το τι είδους σχολείο θέλουμε και εκεί μέσα θα δούμε πως εντάσσεται και πως θα πρέπει να διδάσκεται το μάθημα των Θρησκευτικών. Σαφώς και πρέπει τα παιδιά μας να διδάσκονται Ορθοδοξία, όχι μόνο γιατί βγαίνοντας από το σπίτι Ορθόδοξη Εκκλησία θα βρουν μπροστά τους και πρέπει να ξέρουν τι είναι αυτό. Όχι μόνο γιατί η Ορθοδοξία είναι κυρίαρχη στη χώρα και συνεπώς τα βασικά της έστω ως πολιτιστικά στοιχεία πρέπει να τα μαθαίνουμε, αλλά και διότι η Ορθοδοξία είναι αυτό το κομμάτι, αυτή η θρησκεία που έχει να επιδείξει τη μεγαλύτερη προσφορά στον κόσμο και συνάμα να κατηγορείται ότι έχει κάνει τη μικρότερη ζημιά στον κόσμο σε σχέση με άλλες θρησκείες, με άλλους πολιτισμούς, με άλλες καταστάσεις. Επειδή η θρησκεία όχι απλώς είναι κοντά στο ανθρωποκεντρικό μοντέλο της εκπαίδευσης, αλλά το ξεπερνά με την καλύτερη έννοια, δεν μπορεί να μην διδάσκεται Ορθοδοξία στο μάθημα των Θρησκευτικών. Αναφορές σε άλλες θρησκείες μπορούν να γίνουν σε μεγαλύτερες τάξεις, όταν τα παιδιά θα έχουν αρχίσει να συνειδητοποιούν ποια είναι η δική τους πολιτιστική παράδοση, ποιο είναι το δικό τους πολιτιστικό υπόβαθρο και πρέπει να έχουν ορισμένες εγκεφαλικού τύπου γνώσεις για το τι γίνεται παραπέρα στον κόσμο. Βέβαια, είναι αδιανόητο σε ένα μάθημα να προσπαθήσεις να τα χωρέσεις όλα. Δεν μπορείς να τα πεις όλα για την Ορθοδοξία μέσα στο μάθημα αυτό, όταν είναι μόνο για την Ορθοδοξία. Θα μπορέσεις να μιλήσεις και για όλες τις άλλες θρησκείες μέσα σε δώδεκα χρόνια, σε φάσεις που τα παιδιά αναπτύσσονται, που άλλοτε ενδιαφέρονται κι άλλοτε δεν ενδιαφέρονται, που έχουν σε κάποιες στιγμές περιορισμένες γνωστικές ικανότητες; Αργότερα βέβαια αυτές μεγαλώνουν, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν μπορείς σε αυτές τις ηλικίες πάντοτε να λες πράγματα τα οποία δεν είναι και τόσο εύκολα, δεν είναι τόσο κατανοητά, τόσο αντιληπτά από παιδιά μάλιστα που ζούνε σε άλλη χώρα, από τις θρησκείες που εκεί επικρατούν και συνεπώς δεν έχουν προσλαμβάνουσες παραστάσεις. Δηλαδή, αν σου πω εγώ για την καύση των Ινδουϊστών, εσύ θα καταλάβεις περισσότερο για την καύση των νεκρών, όπως γίνεται εδώ. Ναι, αλλά η καύση όπως γίνεται εδώ δεν έχει φωτιά. Δεν είναι καύση. Λέγεται καύση χωρίς να είναι. Είναι μια τελείως άλλη διαδικασία. Ενώ αυτό που συμβαίνει, για παράδειγμα, στην «Ιερά Καύση» των Ινδουϊστών είναι ολόκληρη τελετή που έχει παρουσία φωτιάς. Είναι μια άλλη, διαφορετική αντίληψη. Συνεπώς, βλέπουμε εκεί πολλές φορές επειδή μια άλλη θρησκεία λέει κάτι που προσομοιάζει σε σκοπιμότητες που υπηρετούν κάποιοι εδώ στην Ελλάδα, προσπαθούν να το προβάλλουν και να το περιβάλλουν ως στοιχείο του μαθήματος των Θρησκευτικών, δήθεν για να ενημερωθούν τα παιδιά, αλλά και για να γίνει μια έμμεση διαφήμιση για πράγματα τα οποία έρχονται.
Η συνέχεια του άρθρου εδώ
- Πηγή: imlarisis.gr
- Ετικέτες: Ιερώνυμου, Λάρισας, συνέντευξη