Ψηφιακή ανασφάλεια προκαλούν τους χρήστες του Διαδικτύου στην Ελλάδα – και όχι μόνο – τα προβλήματα κυβερνοασφάλειας, με πολλούς εξ αυτών να αποφεύγουν συγκεκριμένες online δραστηριότητες σε μια προσπάθεια να προστατευθούν από αυτά. Σήμερα, ένας στους πέντε Έλληνες αντιμετωπίζει προβλήματα ασφαλείας κατά τη χρήση του Internet και ως αποτέλεσμα, δύο στους πέντε αποφεύγουν να προβούν σε συγκεκριμένες online δραστηριότητες.
4 στους 10 χρήστες στην Ελλάδα αποφεύγουν να προβούν σε συγκεκριμένες online δραστηριότητες λόγω ψηφιακής ανασφάλειας
Συγκεκριμένα το 16,8% των Ελλήνων χρηστών, ηλικίας 16-74 ετών, αντιμετωπίζει προβλήματα ψηφιακής ασφάλειας, όπως η δόλια χρήση τραπεζικών καρτών, η απώλεια εγγράφων και λοιπών στοιχείων, η κακή χρήση προσωπικών πληροφοριών, η παραλαβή δόλιων, ψευδών ή παραπλανητικών μηνυμάτων (phishing/pharming), καθώς και η πρόσβαση παιδιών σε ακατάλληλες ιστοσελίδες. Ως εκ τούτου, τα κρούσματα ψηφιακών επιθέσεων φαίνεται ότι αποθαρρύνουν τους Έλληνες πολίτες από τη χρήση του Διαδικτύου, καθώς το 37,7% τελικά αποφεύγει και δεν προχωρά σε συγκεκριμένες online δραστηριότητες, όπως οι τραπεζικές συναλλαγές μέσω web banking και οι αγορές αγαθών ή υπηρεσιών, εξαιτίας της γενικής ανησυχίας τους για θέματα ασφάλειας. Οι ηλεκτρονικές απάτες, η απώλεια ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, το ακατάλληλο περιεχόμενο και η ρητορική μίσους αποτελούν μερικές μόνο από τις απειλές που καραδοκούν στο Διαδίκτυο και τρομάζουν, κατά κύριο λόγο, τους χρήστες στην Ελλάδα.
Τα παραπάνω στοιχεία συνέλεξε και δημοσιοποίησε η PayPal, ενόψει της Παγκόσμιας Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου (Safer Internet Day – SID), η οποία διοργανώνεται κάθε χρόνο και φέτος εορτάζεται στις 11 Φεβρουαρίου 2020.
Διαδικτυακή παρενόχληση
Οι απόπειρες εξαπάτησης και κλοπής ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων (phishing) δεν είναι οι μοναδικές διαδεδομένες απειλές, που ενδέχεται να συναντήσουμε κατά την ψηφιακή δραστηριότητα. Ανάμεσα στους άλλους κινδύνους περιλαμβάνονται η επαφή με ακατάλληλο, παράνομο ή επικίνδυνο περιεχόμενο και η διαδικτυακή παρενόχληση και απαντώνται, κυρίως, στον νεαρό πληθυσμό.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μεγαλύτερης εθνικής έρευνας για τη διαδικτυακή συμπεριφορά των παιδιών και νέων ηλικίας 10-17 ετών, η οποία διεξήχθη από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου – ΙΤΕ, το 70% έχει ανοίξει προφίλ σε κοινωνικό δίκτυο κάτω από την επιτρεπτή ηλικία των 13 ετών. Στο μεταξύ, το 83% παραδέχεται ότι “σερφάρει” χωρίς γονική επίβλεψη, γεγονός το οποίο, σε συνδυασμό με την υπερβολική χρήση του Internet, καθιστά τα παιδιά ιδιαίτερα ευάλωτα στους κινδύνους της “ψηφιακής ζωής”.
Για την ακρίβεια, ένα στα πέντε παιδιά δηλώνει ότι έχει πέσει θύμα διαδικτυακής παρενόχλησης, ενώ το 61% έχει συναντήσει ακατάλληλο περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένων περιστατικών ρητορικής μίσους (hate speech), αφού τα μηνύματα μισαλλόδοξου λόγου αυξάνονται όλο και περισσότερο στα social media.
Ασφαλής χρήση
Στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου, η PayPal συνιστά:
“- Ελέγξετε την ορθότητα της ηλεκτρονικής διεύθυνσης, ειδικά όταν μεταφέρεστε σε άλλους συνδέσμους. Η αρχική σελίδα πρέπει να ξεκινά απαραιτήτως με “https”.
– Κάθε φορά που επιλέγετε μια μέθοδο σύνδεσης, να χρησιμοποιείτε πάντοτε την επιλογή με πρωτόκολλο κρυπτογράφησης SSL.
– Εάν δεν είστε απόλυτα βέβαιοι για την ασφάλεια των links που δέχεστε μέσω email, είναι προτιμότερο να τα αποφεύγετε και να επισκέπτεστε τις εν λόγω ιστοσελίδες μέσω ενημερωμένου browser”.
Όσον αφορά στην ασφάλεια προσωπικών δεδομένων, η εταιρεία τονίζει:
“- Κάνετε εγκατάσταση λογισμικού προστασίας από ιούς (antivirus) – θα σας βοηθήσει να αποφύγετε βασικές απειλές, με τις αντίστοιχες προειδοποιήσεις, προτού μεταβείτε σε ύποπτες ιστοσελίδες ή κατεβάσετε επικίνδυνα αρχεία.
– Αποφεύγετε τη χρήση δημοσίων και μη ασφαλών δικτύων Wi-Fi. Θέτετε όρια στον αριθμό των προσωπικών φωτογραφιών και λοιπών πληροφοριών, που αναρτάτε δημοσίως”.
Τέλος, για την ασφάλεια των αγορών, η PayPal προτρέπει τους καταναλωτές:
“- Ελέγχετε τα στοιχεία και τους κανονισμούς του εκάστοτε e-shop ηλεκτρονικού καταστήματος, να αναζητάτε online κριτικές του εμπορικού ηλεκτρονικού καταστήματος και να διαβάζετε με προσοχή τους όρους του προγράμματος προστασίας του αγοραστή.
– Επιλέγετε αποκλειστικά και μόνο έναν αξιόπιστο πάροχο υπηρεσιών πληρωμών.
– Δημιουργείτε ισχυρούς και μοναδικούς κωδικούς πρόσβασης και να τους διατηρείτε μυστικούς”.