Πώς ο Covid-19 αλλάζει τα πάντα για τους αερομεταφορείς αλλά και τον τρόπο που ταξιδεύουμε

Ακριβότερα εισιτήρια, λιγότερα δρομολόγια, υγειονομικοί έλεγχοι πριν από την επιβίβαση και πιο φτωχές παροχές για τους επιβάτες της οικονομικής θέσης: Η πανδημία φέρνει μια νέα εποχή για τον κλάδο των αερομεταφορών. Ακόμη άγνωστο πόσες και ποιες εταιρείες θα καταφέρουν να επιβιώσουν. Ένα όμως είναι σίγουρο, πως τίποτε δεν θα είναι το ίδιο μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων και το άνοιγμα των συνόρων.

Οι τεκτονικές αλλαγές είναι ήδη εν εξελίξει, καθώς οι αεροπορικές ανά τον κόσμο επαναξιολογούν τις δραστηριότητές τους και το πώς θα καταφέρουν να εξέλθουν από την κρίση. Στα άδεια αεροδρόμια, οι άνθρωποι που φορούν μάσκες και τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης δείχνουν ήδη την αλλαγή συμπεριφοράς μεταξύ του ελάχιστου προσωπικού και ταξιδιωτών.

«Θα πρέπει να προετοιμαστούμε για μια αδύναμη ανάκαμψη, ακόμη και όταν ο κορωνοϊός τεθεί υπό έλεγχο», τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Delta Air Lines, Εντ Μπάστιαν, σε επιστολή του προς τους εργαζομένους. «Εκτιμώ ότι η περίοδος ανάκαμψης θα διαρκέσει δύο με τρία χρόνια», αναφέρει.

Μέσα σε λίγους μήνες, ο κορωνοϊός γύρισε το ρολόι πίσω, διαγράφοντας τη «χρυσή» δεκαετία της αεροπορίας, ένα από τα μεγαλύτερα πολιτιστικά και οικονομικά φαινόμενα του μεταπολεμικού κόσμου. Η «έκρηξη» των αεροπορικών ταξιδίων συρρίκνωσε τον πλανήτη, δημιούργησε εκατομμύρια θέσεις εργασίας και προσέφερε τη δυνατότητα σε εκατοντάδες εκατομμύρια επιβάτες να ταξιδέψουν σχεδόν σε κάθε γωνιά της γης.

Όλα αυτά έχουν πλέον παγώσει, με τα αεροσκάφη να παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος και τις αεροπορικές να έχουν περιορίσει πάνω από 70% τη δυναμικότητά τους από τον Ιανουάριο, σύμφωνα με στοιχεία της Cirium.

Kανείς δεν γνωρίζει πότε οι επιβάτες θα είναι ξανά πρόθυμοι να μπουν και πάλι στις καμπίνες των αεροσκαφών, αν και σε έρευνα της ΙΑΤΑ το 40% των ταξιδιωτών απάντησαν ότι θα περιμένουν τουλάχιστον έξι μήνες αφότου τεθεί υπό έλεγχο ο κορωνοϊός προτού ταξιδέψουν και πάλι με αεροπλάνο.

Οι αερομεταφορείς, από την πλευρά τους, λαμβάνουν πιο αυστηρά μέτρα υγειονομικής προστασίας. Η EasyJet για παράδειγμα είναι μεταξύ εκείνων που σχεδιάζουν να αφήνουν κενές τις μεσαίες θέσεις, τουλάχιστον στην αρχή, ώστε να καθησυχάζουν τους πελάτες για τον προσωπικό χώρο. Στην Korean Air Lines, το πλήρωμα καμπίνας φοράει μάσκες, γάντια και προστατευτικές ρόμπες.

Στη μετά-Covid-19 εποχή, οι αεροπορικές είναι πιθανό να χρεώνουν περισσότερο τους πελάτες για υπηρεσίες όπως αποσκευές και γεύματα, στις προσπάθειες να εξασφαλίσουν περισσότερα κέρδη, εκτιμά ο Βολοντίμιρ Μπίλοτκατς, λέκτορας στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Σιγκαπούρης. Ακόμη και πριν από τον κορωνοϊό, οι αερομεταφορείς της Ασίας κέρδιζαν μόλις 3 δολάρια ανά πελάτη, στην Ευρώπη 5 και στις ΗΠΑ 17, όπως δείχνουν τα στοιχεία της ΙΑΤΑ. Ο ίδιος προβλέπει να μεγαλώνει το χάσμα μεταξύ πρώτης και οικονομικής θέσης, με ακόμη λιγότερες παροχές στην οικονομική.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κλάδος των αερομεταφορών βρίσκεται αντιμέτωπος με προκλήσεις, καμία όμως δεν ήταν τόσο ισχυρή όσο η κρίση εξαιτίας του κορωνοϊού. Σχεδόν τα δύο-τρίτα των 26.000 επιβατικών αεροσκαφών ανά τον κόσμο είναι καθηλωμένα στο έδαφος, και σχεδόν 25 εκατ. θέσεις εργασίας βρίσκονται σε κίνδυνο. Η ΙΑΤΑ έχει προειδοποιήσει ότι οι αεροπορικές θα χάσουν έσοδα 314 δισ. δολαρίων φέτος και ότι οι μισές θα βρεθούν στο χείλος της χρεοκοπίας μέσα στους επόμενους δύο με τρεις μήνες χωρίς κρατική στήριξη.

Διαβάστε περισσότερα εδώ

Δείτε και αυτά