Κι έτσι ξαφνικά οι δρόμοι γέμισαν με ποδήλατα. Εικόνα αρκετά σπάνια τα τελευταία χρόνια, κατά τα οποία οι δρόμοι της πρωτεύουσας και των προαστίων της καταλαμβάνονταν σχεδόν αποκλειστικά από αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες. Εν μέσω καραντίνας, λόγω πανδημικής κρίσης, έκαναν την εμφάνισή τους στους δρόμους οικογένειες ολόκληρες πάνω στα ποδήλατά τους, νέοι αλλά και μεγαλύτεροι. Οι πωλήσεις και οι επισκευές ποδηλάτων αυξήθηκαν κατακόρυφα κατά τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, όπως μαρτυρούν στοιχεία των καταστημάτων πώλησης. Τα καταστήματα αυτά ήταν από τα ελάχιστα που επωφελήθηκαν από τα περιοριστικά μέτρα λόγω κορονοϊού.
Όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Αναστάσιος Παπαδόπουλος, ιδιοκτήτης καταστήματος με ποδήλατα στη Γλυφάδα, το προηγούμενο δίμηνο κατεγράφη μια αύξηση της τάξης του 300% στις πωλήσεις και επισκευές-σέρβις των ποδηλάτων. Χαρακτηριστικό είναι επίσης το παράδειγμα συναδέλφων του, οι οποίοι δηλώνουν ότι το εμπόρευμα τοyς τελείωσε και αναγκάστηκαν να κάνουν μεγάλες παραγγελίες, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες.
«Το δίμηνο των περιοριστικών μέτρων υπήρξε μια αύξηση της τάξης του 300% στο κατάστημά μας. Ο αριθμός αυτός περιλαμβάνει την αγορά καινούργιων ποδηλάτων, αλλά και τις επισκευές και σέρβις σε ποδήλατα που ήταν παρατημένα για πολλά χρόνια. Αυτό που συνέβη αυτή την περίοδο δεν το έχω ξαναδεί στα 25 χρόνια που ασχολούμαι με τον χώρο του ποδηλάτου. Παράλληλα, ανέβηκαν πολύ και οι πωλήσεις των αξεσουάρ για τα ποδήλατα», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Παπαδόπουλος και προσθέτει ότι οι αυξήσεις οφείλονται σε τρεις λόγους. «Το ενδιαφέρον για τα ποδήλατα είχε ξεκινήσει ακόμα και πριν από την επιβολή των αυστηρών περιοριστικών μέτρων, γιατί ο κόσμος ήθελε να πηγαίνει στη δουλειά του και γενικότερα να μετακινείται με το ποδήλατο προκειμένου να αποφεύγει τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Στη συνέχεια έκλεισαν τα γυμναστήρια, τα πάρκα και γενικά οι χώροι άθλησης, οπότε όσοι πήγαιναν εκεί ήθελαν να βρουν έναν τρόπο να αθλούνται. Τέλος, η μόνη διέξοδος από την καραντίνα ήταν ο περίπατος ή το ποδήλατο», δηλώνει ο Αναστάσιος Παπαδόπουλος.
Όπως αναφέρει ο ιδιοκτήτης του καταστήματος με τα ποδήλατα, αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι αυξήθηκαν οι πωλήσεις και ακριβών ποδηλάτων. Δηλαδή, είχαν ζήτηση ποδήλατα που κοστίζουν 150-250 ευρώ, αλλά και ποδηλάτων που κοστίζουν πάνω από 1.000 ευρώ, κάτι που δείχνει ότι κάποιοι αποφάσισαν να επενδύσουν στην μετακίνησή τους με το ποδήλατο. «Αυτή είναι μια πελατεία που δεν υπήρχε, είχε εξαφανιστεί», λέει ο κ. Παπαδόπουλος που χωρίς να είναι βέβαιος ότι η τάση αυτή θα διατηρηθεί θεωρεί ότι την τελευταία περίοδο σίγουρα εκτιμήθηκαν τα πλεονεκτήματα του ποδηλάτου. «Είδα πολλούς ανθρώπους να εκτιμούν το ποδήλατο, να εκτιμούν το τι μπορούν να κάνουν με αυτό, να πηγαίνουν στη δουλειά τους, να βγαίνουν βόλτα με τα παιδιά τους κτλ», καταλήγει ο κ. Παπαδόπουλος μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Η μειωμένη κίνηση στους δρόμους λόγω των περιορισμών, ευνόησε πολύ την κυκλοφορία με το ποδήλατο, ιδιαίτερα στις περιοχές που δεν έχουν ποδηλατοδρόμους. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το υπουργείο Περιβάλλοντος κατέθεσε τροπολογία στη Βουλή με την οποία θεσπίζονται γρήγορες διαδικασίες για την προσωρινή δημιουργία ποδηλατοδρόμων και πεζόδρομων.
Αντίστοιχες είναι και οι τάσεις σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου ήταν ήδη περισσότερο διαδεδομένη η χρήση του ποδηλάτου.
Τα οφέλη της κυκλοφορίας του ποδηλάτου είναι αναρίθμητα. Σε έρευνα που δόθηκε στη δημοσιότητα τις προηγούμενες ημέρες δείχνει ότι η μετακίνηση με ποδήλατο στη δουλειά μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και καρκίνου κατά 24%. Ο Ρίτσαρντ Πάτερσον του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ που ηγήθηκε της έρευνας χαιρέτισε τα σχέδια να αυξηθούν κατά πολύ οι ποδηλατοδρόμοι και τα πεζοδρόμια στις βρετανικές πόλεις και δήλωσε ότι μια μεγάλη αύξηση στις μετακινήσεις με το ποδήλατο θα έχει έναν θετικό αντίκτυπο στην υγεία των πολιτών παγκοσμίως. Η συγκεκριμένη έρευνα διεξήχθη σε δείγμα 300.000 ατόμων.
Οι ειδικοί πάντως προειδοποιούν ότι είναι απαραίτητο να λαμβάνουμε τις κατάλληλες προφυλάξεις όταν κυκλοφορούμε με το ποδήλατο, δηλαδή είναι αναγκαίος ο εξοπλισμός προστασίας, όπως είναι τα κράνη και παράλληλα πρέπει να έχουμε την κατάλληλη ενδυμασία. Τέλος, τα ποδήλατα που ήταν ξεχασμένα σε αποθήκες για χρόνια μπορούν να ξαναβγούν στο δρόμο, αλλά μόνο μετά από το κατάλληλο σέρβις.
Φωτογραφία αρχείου Λεωνίδας Τζέκας