Έναν από τους πλέον γερασμένους στόλους αυτοκινήτων στην Ευρώπη έχει πλέον η χώρα μας, καθώς εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και άλλων παραγόντων, τα κυκλοφορούντα επιβατικά οχήματα έχουν πλέον κατά πολύ υψηλότερο μέσο όρο ηλικίας σε σύγκριση με την προηγούμενη δεκαετία. Συγκεκριμένα, τα αυτοκίνητα που διασχίζουν σήμερα τους δρόμους της Ελλάδας έχουν μέση ηλικία 16 έτη, ενώ προ δέκα ετών η ηλικία τους κινούνταν κατά μέσο όρο στα 11,3 έτη. Μια από τις κυριότερες αιτίες για αυτή την οπισθοδρόμηση, είναι και η τεράστια αύξηση των εισαγωγών μεταχειρισμένων οχημάτων από το εξωτερικό.
Τα οχήματα αυτά, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν στη χώρα προέλευσής τους ως εξαιρετικά ρυπογόνα, προωθούνται στην Ελλάδα, συχνά με πλαστά στοιχεία γύρω από τα χιλιόμετρα που έχουν διανύσει, το μοντέλο και την τεχνολογία τους. Ουσιαστικά, πρόκειται για τη μετατροπή της χώρας μας σε… ευρωπαϊκή χωματερή αυτοκινήτων, με πολύ σημαντικούς κινδύνους για τους καταναλωτές αλλά και για τη δημόσια υγεία.
Δωδεκαπλασιασμός των εισαγωγών
Στη διάρκεια της τελευταίας εξαετίας, ένα ατυχές φορολογικό πλαίσιο επέτρεπε τις εισαγωγές μεταχειρισμένων οχημάτων με πολύ ευνοϊκούς όρους σε σχέση με τη φορολόγηση των εγχώριων. Έτσι, σημειώθηκε ραγδαία αύξηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων (που μέχρι τότε αποτελούσαν μόλις το 8%-9% των ετήσιων εισαγωγών οχημάτων) από 6,280 το 2013 στα 71,095 το 2019. Πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, η τάση για το 2020 έδειχνε περί τις 80,000 εισαγωγές μέχρι το τέλος του έτους. Χαρακτηριστικό είναι ότι η μέση ηλικία των εισαγόμενων επιβατικών αυτοκινήτων κινείται πλέον στα 10,6 έτη, ενώ μόλις το 5,6% είναι τρέχουσας τεχνολογίας (Euro 6, 2015+). Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζουν και τα επαγγελματικά αυτοκίνητα, με τα μεταχειρισμένα ελαφρά φορτηγά που εισάγονται κάθε χρόνο να είναι διπλάσια των καινούργιων.
Προ δυσάρεστων εκπλήξεων οι καταναλωτές
Στην προσπάθειά τους να εξασφαλίσουν ένα οικονομικό νέο όχημα, οι πολίτες που εμπιστεύονται εμπόρους από το εξωτερικό ή τους εγχώριους μεσάζοντές τους πέφτουν συχνά θύματα εξαπάτησης, τόσο αναφορικά με την κατάσταση του νέου τους αυτοκινήτου, όσο και σε σχέση με τη νομιμότητα των διαδικασιών εκτελωνισμού του. Ορισμένες από τις πλέον συνηθισμένες πρακτικές των ξένων εμπόρων περιλαμβάνουν το «γύρισμα» των χιλιομέτρων και την αλλαγή έτους πρώτης κυκλοφορίας, προκειμένου να πείσουν τους αγοραστές ότι βρίσκονται ενώπιον μιας «ευκαιρίας», ενώ στην πραγματικότητα τους πωλούν οχήματα σε κακή κατάσταση.
Στο παρελθόν εκατοντάδες ιδιοκτήτες είχαν βρεθεί αντιμέτωποι με τον κίνδυνο κατάσχεσης των αυτοκινήτων τους, αφού διαπιστώθηκαν ψευδώς δηλωμένα στοιχεία. Οι έμποροι που τα είχαν εισάγει στη χώρα μας είχαν παρουσιάσει πλαστές άδειες κυκλοφορίας και πιστοποιητικά συμμόρφωσης, είχαν αποκρύψει μέρη του εξοπλισμού και είχαν δηλώσει ψευδή κατηγορία Euro+ και μοντέλο, με σκοπό τη μείωση των τελών ταξινόμησης και τιμολόγησης, ενώ σε αμέτρητες περιπτώσεις μέσω διαφόρων μεθόδων εξαπάτησης δεν είχαν καταβάλει τον οφειλόμενο ΦΠΑ. Γνωρίζοντας ότι θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν μελλοντικά προβλήματα από τη διαπίστωση αυτών των παρατυπιών, έπειθαν τους αγοραστές να τελωνίσουν τα οχήματα στο όνομά τους, μεταβιβάζοντάς τους την ευθύνη και την πιθανή εμπλοκή με τη νομοθεσία.
- Πηγή: in.gr
- Ετικέτες: ελλάδα, μεταχειρισμένων, νεκροταφείο, οχημάτων