Η Μαριέτα Τσιατήρα φέρνει μια χορευτική «επανάσταση» στη Λάρισα

Είναι νέα, όμορφη και με πολύ φρέσκες ιδέες πάνω στο χορό και την έκφραση. Πρόσφατα πήρε το “ρίσκο” να κάνει κάτι καινούριο και καινοτόμο στην πόλη της Λάρισας και ήδη συζητιέται έντονα. Η Μαριέτα Τσιατήρα με πολλά χρόνια εμπειρίας στο χώρο άνοιξε τη δική της σχολή χορού “Dance to Yoga” στη στοά Αστεριάδη επί της Παναγούλη. Το Best Of Larissa βρέθηκε στον ολοκαίνουριο χώρο και συζήτησε με την νεαρή δασκάλα χορού.

Φωτορεπορτάζ – Επιμέλεια Λεωνίδας Τζέκας

Ποιο είναι το αντικείμενο  της νέας αυτής δουλειάς και σε ποιο κοινό απευθύνεστε;

Το αντικείμενο είναι ο χορός και τα διαφορετικά είδη του (μπαλέτο, μοντέρνο, σύγχρονο). Γενικότερα όμως ως άποψη,τα ο χτίσιμο μιας καλής, υγιούς σχέσης του ατόμου με το σώμα του. Και όταν λέμε άτομο εννοούμε και το μικρό  παιδί το οποίο θα γίνει έφηβος και αργότερα ενήλικας. Έτσι νομίζω απαντώ και στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης.

Πρόκειται δηλαδή για μια νέα άποψη;

Ακριβώς. Είναι μία άποψη που θέλει τον άνθρωπο να επιλέγει να καλλιεργήσει την κίνηση και έκφραση του μέσα από το χορό αλλά με μία προσέγγιση που θα του δώσει επίγνωση του τι κάνει με το σώμα του και γιατί το κάνει. Και η οποία επιπλέον λειτουργεί εξισορροπιστικά για το σώμα και τη ψυχή ταυτόχρονα.

Πείτε μας για τα διαφορετικά είδη χορού

Ο χορός είναι ένα τεράστιο πεδίο με πολλές εκφάνσεις  μέσα από τα διαφορετικά είδη του. Το μπαλέτο έχει ταυτιστεί με τη λέξη χορός. Η αξία του και η συμβολή του στην τέχνη είναι διαχρονική, η αλήθεια είναι όμως ότι τα μεγάλα άλματα στην τέχνη γίνονται μέσα από το σύγχρονο χορό. Δείτε το περιεχόμενο των χορογραφικών έργων στο σύγχρονο χορό, είναι θέματα που απασχολούν τον άνθρωπο στην καθημερινότητα του, κοινωνικά, πολιτικά, υπαρξιακά. Η τέχνη εκφράζει και εκφράζεται μέσα από την εποχή της.

Η yoga τι σχέση έχει με το χορό και πώς το συνδέετε;

Η γιόγκα εξορισμού είναι μία σύνδεση του σώματος με το νου, μία κατάσταση που βελτιώνει τον άνθρωπο ώστε να ζήσει αρμονικά μέσα στον κόσμο. Το κλειδί για αυτό είναι η επίγνωση του σώματος. Το σώμα από την άλλη και τα συστήματα του είναι το κύριο όργανο με το οποίο δουλεύει αυτός που χορεύει. Η σωστή χρήση του σώματος  και των δυνατοτήτων του κάθε ανθρώπου πολλαπλασιάζει τα οφέλη για εκείνον, διαφορετικά ο χορός γίνεται μία διεκπεραιωτική τεχνική,μία κατάσταση όπου απουσιάζει το άτομο. Θα ήθελα όμως να τονίσω ότι όταν μιλάμε για παιδιά ουσιαστικά μιλάμε όχι για φιλοσοφική θεώρηση ή στάση ζωής αλλά για τεχνικές βασισμένες στη γιόγκα.

Πως θα βοηθήσει η συγκεκριμένη πρακτική ένα παιδί που κάνει  μπαλέτο ή χορό γενικότερα;

Ο χορός δυστυχώς συχνά συνδέεται με το σωματικό πόνο, όσο πιο πολύ  καταπονείσαι τόσο πιο κοντά φτάνεις στην τέλεια εκτέλεση. Αλλά συχνά το κίνητρο εξασθενεί. Δηλαδή, γιατί για παράδειγμα να προσπαθήσει ένα παιδί να εκτελέσει μία άσκηση όταν για να το επιτύχει πρέπει να πονέσει; Ποια θα είναι η εσωτερική ικανοποίηση; Ένας ρόλος στην τελική παράσταση; Μία λεκτική επιβράβευση που θα το ψηλώσει προς στιγμή στα μάτια της δασκάλας του; Ίσως, αλλά εκτιμώ ότι αυτά δεν είναι αρκετά για να προσπαθήσει συστηματικά ένα παιδί. Και ότι αντίθετα για κάποια άλλα παιδιά αυτά είναι από μόνα τους στρεσογόνα και επιβαρυντικά. Σκεφτείτε όμως αν γνωρίζει και έχει εκπαιδευτεί σε τεχνικές χαλάρωσης και αποφόρτισης  του σώματος του με πόση περισσότερη υπευθυνότητα και γνώση θα καταβάλλει προσπάθεια για αυτό που επιλέγει, τον χορό. Όταν νιώσει ότι μέσα από αυτή την ολοκληρωμένη, εκπαίδευση έχει τον πλήρη έλεγχο του σώματος του; Αν δει ότι έτσι βελτιώνει την απόδοση και επίδοση του;

Πώς προέκυψε αυτήν η άποψη;

Από προσωπικές εμπειρίες και μέσα από την διπλωματική μου εργασία  με τίτλο «Είναι οι καθηγητές χορού ενήμεροι για την ευημερία/ευεξία και την ψυχολογική κατάσταση των μαθητών;» (‘’Are dance teachers aware of students’ well-being and psychological condition?’’). Στη συνέχεια από την εργασιακή μου εμπειρία μου σε σχολεία του Λονδίνου και του Βερολίνου τα οποία είχαν  σαν κύριο προσανατολισμό την εκπαίδευση στο χορό σαν μέσο έκφρασης και ευχαρίστησης του μαθητή. Δίχως να υποτιμάται το αντικείμενο του χορού  και οι απαιτήσεις του αλλά με σεβασμό στο παιδί, στους ρυθμούς της ζωή του και στο ανθρώπινο σώμα.

Γιατί κάποιος να επιλέξει τη σχολή σας;

Η προτεραιότητα μου για τα μικρά και μεγαλύτερα παιδιά είναι να φτάσουν στο σημείο να θέλουν να χορέψουν γιατί τα ίδια και μόνο τα ίδια, θα αναγνωρίσουν ένα προσωπικό όφελος μέσα από αυτή τη συστηματική ενασχόληση. Πρόκειται για μία καθαρά παιδαγωγική προσέγγιση που βλέπει το άτομο, τις επιθυμίες, τα χαρακτηριστικά του, τις κλίσεις αλλά και τις δυσκολίες του. Που εξελίσσει τις ικανότητες του καθενός στο μέτρο του εφικτού. Πόσο συχνά βλέπουμε μικρά παιδιά να σταματάνε το χορό και ιδιαίτερα το μπαλέτο αλλά κανείς ούτε ο γονιός ούτε ο δάσκαλος μπορούν να ερμηνεύσουν την πραγματική αιτία.Δε λέω ότι ο χορός είναι ένας δρόμος δίχως κόπο και αγώνες αλλά το παιδί πρέπει να νιώσει ότι έχει νόημα για τη ζωή του αυτός ο κόπος, αυτήν του η προσπάθεια. Κι εδώ συνδέεται η παιδαγωγική προσέγγιση. Αυτή που θα ενισχύσει το κάθε παιδί εκεί ακριβώς που δείχνει ότι το χρειάζεται, που γνωρίζει τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της κάθε ηλικίας γνωστικά, κινητικά, νοητικά αφού όλα είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους στο άνθρωπο, που θα βάλειπροτεραιότητα την ικανοποίηση και την αυτοεκτίμηση του παιδιού.

Υπάρχουν κάποια εναλλακτικά -καινοτόμα προγράμματα στη σχολή σας;

-Το πρόγραμμα mummy and me ένα κινητικό αλληλεπιδραστικό πρόγραμμα για μαμάδες μαζί με τα παιδιά τους. Απευθύνεται σε ομάδες μητέρων και των παιδιών τους και για ηλικίες από 18 μηνών.

  • Το πρόγραμμα γιόγκα από την ηλικία των 3 ετών. Στο εξωτερικό είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο και πλέον έχει ενταχθεί και επίσημα σε πολλά curricula(εκπαιδευτικά προγράμματα) όλων των βαθμίδων και αποτελεί μεγάλο πεδίο στην εκπαίδευση. Στην Ελλάδα δυστυχώς δεν υπάρχει ούτε σε επίπεδο αποσπασματικό. Πρόσφατα παρουσίασα μία σχετική ερευνητική δουλειά στο 6οΔιεθνές Επιστημονικό Συνέδριο του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Ερευνών η οποία εξετάζει αν συνδέεται η γιόγκα με παιδαγωγικούς στόχους στο νηπιαγωγείο όπως η αυτορρύθμιση, η συγκέντρωση, η εκφραστική και λεκτική ικανότητα,  η συνεργασία κ.α.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ

Η Μαριέτα Τσιατήρα είναι δασκάλα χορού, yoga και πτυχιούχος του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ. Χορεύει μπαλέτο από 4 ετών και έχει μεταπτυχιακό στον χορό, Master of Arts, του τμήματος Dance Performance and Choreography (University of Bedfordshire) στην Αγγλία, με θέμα διατριβής την ψυχολογία των μαθητών χορού καθώς και τη σωματική και ψυχική τους υγεία, πτυχία μπαλέτου από τη Βασιλική Ακαδημία Χορού του Λονδίνου (RAD), μοντέρνου χορού από το International Dance Teachers Association (ISTD) και έχει φοιτήσει στην Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Καφαντάρη (Θεσσαλονίκη). Είναι επίσης πιστοποιημένη δασκάλα Yoga από την Yoga Alliance για όλες τις ηλικίες. Τα τελευταία πέντε χρόνια δίδασκε μπαλέτο, σύγχρονο χορό, μουσικοκινητική και yoga σε σχολές, παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία και σχολεία (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) του Λονδίνου και του Βερολίνου. Η μεγάλη διδακτική εμπειρία και οι γνώσεις για τις αναπτυξιακές δυνατότητες της κάθε ηλικίας, της δίνουν τη δυνατότητα να διαχειριστώ παιδαγωγικά την ομάδα αλλά και το κάθε παιδί χωριστά. Διαθέτει την τεχνογνωσία να αξιολογεί με ασφάλεια για τα παιδιά, τις κλίσεις, τις ικανότητες, τα ενδιαφέροντα και τις δυσκολίες τους και να τα υποστηρίζεί μέσα στην ομάδα πάνω στις ανάγκες τους.

 

Όνομα σχολής: Dance to yoga

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2411103376

Email:marietatsiatira@gmail.com

Facebook: http://www.facebook.com/Dance-to-yoga

Instagram: dance_to_yoga

Διεύθυνση: Παναγούλη 9

 

 

 

 

 

 

Δείτε και αυτά