Καθοριστικό χτύπημα στην προσπάθεια της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας να αναπτύξει την ηλεκτροκίνηση των οχημάτων και να δημιουργήσει με άλλους φορείς ένα ευρύ δίκτυο δημόσιων σταθμών ταχυφορτιστών, αποτελεί η πανδημία του κορωνοϊού.

Οι συνέπειές της ήρθαν να προστεθούν στις παρενέργειες που δημιουργεί η οικονομική κρίση που πλήττει όλο τον κόσμο.

Παρά τις δυσκολίες και τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σχετικών προγραμμάτων οι κατασκευαστές αυτοκινήτων εξακολουθούν να ξοδεύουν απίστευτα ποσά και από τα μετρητά τους, για να ξεκινήσουν πάλι οι προσπάθειες που αφορούν την ηλεκτροκίνηση, μετά το πρώτο lockdown.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι προτίθεται να αναθεωρήσει την οδηγία για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων (AFID). Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) θεωρεί ότι η επερχόμενη αναθεώρηση AFID είναι απαραίτητη για την επίτευξη των μακροπρόθεσμων στόχων της Ευρώπης για την απαλλαγή από τον άνθρακα και την επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα στον τομέα των μεταφορών.

Η επίτευξη οποιουδήποτε στόχου CO2 μετά το 2020 θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη διαθεσιμότητα υποδομής για οχήματα εναλλακτικής ισχύος. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ACEA καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρακολουθήσει γρήγορα την αναθεώρηση AFID, θα πρέπει να γίνει το συντομότερο δυνατόν και να επικεντρωθεί στην ταχεία εφαρμογή.

Επενδύσεις σε υποδομές

Η ανάγκη για εντατικότερες επενδύσεις σε υποδομές για οχήματα εναλλακτικής ισχύος ήταν επίσης ένα από τα βασικά σημεία συζήτησης όταν οι στόχοι του 2025 και 2030 για το CO2 για επιβατικά αυτοκίνητα, φορτηγά και βαρέα οχήματα ορίστηκαν το 2019.

Ωστόσο, έχοντας κατά νου τις πολύ υψηλότερες (συνολικές) φιλοδοξίες της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, υπάρχει τώρα ακόμη μεγαλύτερη επείγουσα ανάγκη αναβάθμισης των απαιτήσεων υποδομής για όλα τα εναλλακτικά καύσιμα με σκοπό την επιτυχή μετάβαση σε χαμηλά και μηδέν ‐ μεταφορά εκπομπών στην Ευρώπη.

Ασφαλείς χώροι στάθμευσης φορτηγών

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναπτύσσει νέα πρότυπα για ασφαλείς χώρους στάθμευσης φορτηγών στην Ευρώπη για να εξασφαλίσει καλές συνθήκες ανάπαυσης για τους Ευρωπαίους οδηγούς φορτηγών.

Ωστόσο, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και δεδομένης της επείγουσας ανάγκης να απελευθερωθεί ο άνθρακας από τον τομέα των οδικών μεταφορών για να επιτευχθεί ουδετερότητα στο κλίμα το 2050, τα πρότυπα που προτείνει η Επιτροπή δεν λαμβάνουν υπόψη τις μελλοντικές ανάγκες των φορτηγών μηδενικών εκπομπών.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ένωσε τις δυνάμεις της με 28 άλλους ενδιαφερόμενους – από περιβαλλοντικές ΜΚΟ έως φορείς εκμετάλλευσης μεταφορών – για να γράψει μια επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εκπροσώπους των κρατών μελών της ΕΕ για να εκφράσει αυτές τις ευρείες ανησυχίες.

Αυξήθηκαν τα ηλεκτρικά

Τύποι καυσίμων νέων αυτοκινήτων: βενζίνη 51,9%, ντίζελ 29,4%, ηλεκτρικό μερίδιο αγοράς 7,2% δεύτερο τρίμηνο 2020. Το δεύτερο τρίμηνο του 2020, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικά φορτισμένων οχημάτων αυξήθηκε στο 7,2% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ, σε σύγκριση με το μερίδιο 2,4% την ίδια περίοδο πέρυσι. Η συνολική μείωση των ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων ως αποτέλεσμα της πανδημίας COVID-19 επηρέασε ιδιαίτερα τα τμήματα ντίζελ και βενζίνης, αν και μαζί εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 80% των πωλήσεων αυτοκινήτων.

Μόνο το 0,3% όλων των επιβατικών αυτοκινήτων στους δρόμους της ΕΕ είναι αμιγώς ηλεκτρικά.

Κλιματική ουδετερότητα

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) σημειώνει το «Σχέδιο Στόχων για το Κλίμα του 2030» που παρουσιάστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η αυτοκινητοβιομηχανία υποστηρίζει τον μακροπρόθεσμο στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, και θέλει να διαδραματίσει τον ρόλο της για να καταστήσει την Ευρώπη την πρώτη ουδέτερη για το κλίμα ήπειρος.

Πυκνό δίκτυο

Αυτές οι πολιτικές περιλαμβάνουν ένα πυκνό δίκτυο σημείων χρέωσης και σταθμών ανεφοδιασμού σε πανευρωπαϊκό επίπεδο (με δεσμευτικούς στόχους για τα κράτη μέλη), σε συνδυασμό με οικονομικά βιώσιμα συστήματα κινήτρων, έτσι ώστε η κινητικότητα μηδενικών εκπομπών να μπορεί να γίνει μια προσιτή και προσιτή επιλογή για όλους τους Ευρωπαίους. Επιπλέον, για να υποστηρίξει τη μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, όλοι οι ενεργειακοί φορείς πρέπει να συμμετέχουν σε ένα ισχυρότερο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS) που εφαρμόζει μια τιμή άνθρακα σε επίπεδο που οδηγεί σε πραγματικές αλλαγές.

Όσον αφορά τους στόχους για εκπομπές CO2 από καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα και φορτηγά, η Επιτροπή θα πρέπει πρώτα να διασφαλίσει ότι οι απαραίτητοι παράγοντες ενεργοποίησης πράγματι παραδίδονται και ενισχύονται, προτού επιστρέψει στην επιτροπή σχεδιασμού για να αυξήσει στόχους που είχαν τεθεί μόνο πέρυσι.

Η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ αφιερώνει μεγάλο μέρος του ετήσιου προϋπολογισμού ύψους 60,9 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη μείωση των εκπομπών του CO2. Πράγματι, λόγω αυτών των επενδύσεων, οι πωλήσεις αυτοκινήτων με ηλεκτρική κίνηση στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 110% από 218.083 το 2017 σε 458.915 πέρσι. Ωστόσο, οι επενδύσεις σε υποδομές υπολείπονται αυτής της ανάπτυξης. Κατά την ίδια περίοδο, για παράδειγμα, ο αριθμός σημείων φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξήθηκε μόνο κατά 58%.

Οι φιλόδοξοι στόχοι που ορίζονται στη σημερινή πρόταση της Επιτροπής θα απαιτήσουν τεράστιες πρόσθετες επενδύσεις από την αυτοκινητοβιομηχανία, την ίδια στιγμή που η βιομηχανία έχει πληγεί από την κρίση του κορονoϊού.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και η Eurelectric χαιρετίζουν την εστίαση στην υποδομή για ηλεκτρικά φορτιζόμενα οχήματα στο σχέδιο αποκατάστασης κορονoϊού που ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Χρηματοδότηση δημόσιων σημείων φόρτισης

Οι ενώσεις υποστηρίζουν τον στόχο της χρηματοδότησης 1 εκατομμυρίου δημόσιων σημείων χρέωσης που αναφέρονται στο σχέδιο. Ωστόσο, σημειώνουν ότι αυτός ο στόχος ήταν ήδη μέρος της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, και ότι πέφτει πολύ κάτω από αυτό που θα απαιτηθεί στην πραγματικότητα. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Επιτροπής, περίπου το 2030 θα χρειαστούν περίπου 2,8 εκατομμύρια διαθέσιμα στο κοινό σημεία χρέωσης – περίπου 15 φορές περισσότερα από όσα ισχύουν σήμερα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η ανάπτυξη υποδομής (ιδίως σε ολόκληρο τον πυρήνα και τα ολοκληρωμένα δίκτυα και στις αστικές περιοχές) θα πρέπει να ευθυγραμμίζεται με τα σημεία αναφοράς για τα οχήματα με μηδενικές και χαμηλές εκπομπές ρύπων που έχει θέσει η ΕΕ για τα 2025 και 2030 και πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις κατηγορίες ισχύος φόρτισης σημεία και τις ικανότητες φόρτισης των οχημάτων.

Τα φορτηγά και τα λεωφορεία, για παράδειγμα, έχουν διαφορετικές ανάγκες από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα όσον αφορά την υποδομή, λόγω της υψηλότερης ζήτησης ισχύος και ενέργειας, καθώς και του ειδικού χώρου, του χώρου στάθμευσης (για χρέωση μίας νύχτας) και των απαιτήσεων πρόσβασης.

Για την ενίσχυση της ζήτησης μετά τη δραματική κατάρρευση των πωλήσεων οχημάτων που παρατηρήθηκε τους τελευταίους μήνες, το σχέδιο ανάκαμψης της ΕΕ προβλέπει επίσης την προώθηση ανανέωσης καθαρών στόλων.