«Οι μαθητές/τριες της τελευταίας τάξης και οι απόφοιτοι των Γενικών Ενιαίων Λυκείων και των Επαγγελματικών Λυκείων των περιοχών που πλήττονται κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους εξαιτίας φυσικών καταστροφών, όπως ιδίως από καταστροφικούς σεισμούς και πλημμύρες, εισάγονται καθ’ υπέρβαση του αριθμού εισακτέων σε Σχολές, Τμήματα και εισαγωγικές κατευθύνσεις των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών. Η ρύθμιση αυτή εφαρμόζεται και για μαθητές/τριες και αποφοίτους των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ οι οποίοι κατοικούν μονίμως στις περιοχές του προηγούμενου εδαφίου, ακόμα κι αν υποβάλλουν αίτηση-δήλωση συμμετοχής σε λύκειο άλλης περιοχής ή σε άλλη διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Τα παραπάνω ξεκαθαρίζει στον βουλευτή Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μάξιμο Χαρακόπουλο, η υφυπουργός Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή, απαντώντας σε ερώτησή του για τη μοριοδότηση στις πανελλαδικές εξετάσεις των μαθητών από τις επαρχίες του νομού Λάρισας που επλήγησαν από τους σεισμούς της 3ης και 5ης Μαρτίου.
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Χαρακόπουλος είχε ήδη από τις 6 Μαρτίου απευθύνει το ερώτημα αυτό προς το υπουργείο Παιδείας, επικαλούμενος τη σχετική νομοθεσία, ενώ επανήλθε επί του θέματος στην κατ’ ιδίαν συνάντηση που είχε με την υπουργό Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως στις 10 Μαρτίου.
Στην απάντησή της η αρμόδια υφυπουργός επισημαίνει ότι «το δικαίωμα αυτό ισχύει μόνο για όσους υποβάλλουν αίτηση-δήλωση και συμμετέχουν στις πρώτες μετά το συμβάν πανελλαδικές εξετάσεις της τακτικής εξεταστικής περιόδου ή στις πανελλαδικές εξετάσεις κατά τη διάρκεια των οποίων συνέβη το περιστατικό και αφορά στην εισαγωγή κατά το οικείο ακαδημαϊκό έτος. Η περιοχή πρέπει να έχει κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας σύμφωνα με όσα ορίζονται στον ν. 3013/2002. Για την περίπτωση αυτή απαιτείται κάθε φορά η έκδοση σχετικής απόφασης της υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων. Με την απόφαση αυτή καθορίζεται το ειδικό ποσοστό στο οποίο αποδίδεται βάσει του αριθμού των πληγέντων σε σχέση με τους συμμετέχοντες στις πανελλαδικές εξετάσεις ανά κατηγορία λυκείου, ΓΕΛ, ΕΠΑΛ, ημερήσιο, εσπερινό, το οποίο ποσοστό δεν υπερβαίνει ανά κατηγορία το 2%».
Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι προϋπόθεση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ είναι οι υποψήφιοι «να έχουν πετύχει συνολικό αριθμό μορίων τουλάχιστον ίσο με το 70% του αριθμού των μορίων που πέτυχε ο τελευταίος επιτυχών της κατηγορίας του στη συγκεκριμένη σχολή ή τμήμα κατά το ίδιο ακαδημαϊκό έτος». Όπως σημειώνει η κ. Μακρή «παρόμοια υπουργική απόφαση εκδόθηκε στις 5.10.20 για το δημοτικό διαμέρισμα Φαναρίου Πάργας και των περιοχών του Δήμου Πρέβεζας που επλήγησαν από τον σεισμό της 21ης Μαρτίου 2020».
Σχέδιο έκτακτης ανάγκης για σεισμούς
Η αρμόδια υφυπουργός ενημερώνει επιπλέον ότι οι Κτηριακές Υποδομές, «σε συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων προέβησαν σε αυτοψίες για να διαπιστώσουν την καταλληλότητα των σχολικών κτηρίων, κατέγραψαν τις ζημιές, για να ξεκινήσει η άμεση αποκατάστασή τους. Σύμφωνα με το έγγραφο με αριθμό 2960/24.3.21 της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Διοικητικής, Οικονομικής και Παιδαγωγικής Υποστήριξης της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, το οποίο εστάλη στο Υπουργείο μας, καταγράφηκαν αμέσως τα ακατάλληλα για χρήση κτήρια στο Δήμο Λαρισαίων, ενώ δεν υπήρξαν αντίστοιχα κτήρια σχολικών μονάδων προς κατεδάφιση». Επίσης, γίνεται γνωστό ότι «για το σχολικό έτος 2020-2021, με ευθύνη του διευθυντή κάθε σχολικής μονάδας και σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες του Οργανισμού Αντισεισμικής Προστασίας, το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων συνέταξε σχέδιο έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση ειδικού κινδύνου για όλες τις σχολικές μονάδες της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας. Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λαρίσης υλοποίησε ενημερωτικές και επιμορφωτικές δράσεις για την εκπαιδευτική κοινότητα, για το σεισμικό φαινόμενο, τις επιπτώσεις του και τη συμπεριφορά που πρέπει να έχουν σε τέτοια ξαφνικά φυσικά φαινόμενα, όπως ο σεισμός. Διοργάνωσαν ασκήσεις ετοιμότητας, με στόχο την ενημέρωση και την εκπαίδευση των μαθητών και του συνόλου του προσωπικού».
Τέλος, η κ. Μακρή αναφέρεται στη πρόβλεψη που υπήρξε για την ενισχυτική διδασκαλία για την υποστήριξη και την προετοιμασία των μαθητών της Γ ́ Τάξης των Λυκείων μέσω τηλεκπαίδευσης, ως «ένα πρόσθετο μέτρο που ελήφθη από το Υπουργείο μας».