Ερώτηση-παρέμβαση για την απροστάτευτη πρώτη κατοικία των αδύναμων και μικρομεσαίων, την ίδια ώρα που τα δάνεια των κατά τεκμήριο οικονομικά πολύ ισχυρών διαγράφονται, κατέθεσε με σύσσωμη την κοινοβουλευτική ομάδα του Κινήματος Αλλαγής η βουλευτής ν. Λάρισας Ευαγγελία Λιακούλη, προς τους συναρμόδιους Υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης & Επενδύσεων.
Όπως επισημαίνεται στο κείμενο της ερώτησης:
«Τον επόμενο μήνα τίθεται σε εφαρμογή το μεγαλύτερο μέρος του νέου πτωχευτικού κώδικα και ταυτόχρονα, σε οριστικό τέρμα η προστασία της πρώτης κατοικίας. Την ίδια στιγμή, παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, δεν έχει συσταθεί καν φορέας διαχείρισης των ακινήτων, ο οποίος θα έδινε το δικαίωμα στους αδύναμους ιδιοκτήτες να παραμένουν στο σπίτι τους ως ενοικιαστές, με αποτέλεσμα τον ορατό κίνδυνο χιλιάδες αδύναμοι συμπολίτες μας να κινδυνεύουν με οριστική απώλεια της περιουσίας τους.
Συνεπώς, από την 1η Ιουνίου θα αρχίσουν μαζικές κατασχέσεις και επίκεινται χιλιάδες πλειστηριασμοί, αφού σύμφωνα με δήλωση του επικεφαλής εταιρείας διαχείρισης θα πραγματοποιηθούν 250.000 πλειστηριασμοί ακινήτων στην Ελλάδα την επόμενη πενταετία. Δε βρίσκονται όμως όλοι όσοι έχουν κόκκινα δάνεια απέναντι σε αυτό το δυσοίωνο μέλλον, καθώς κάποιοι, κατά τεκμήριο οικονομικά ισχυροί, φαίνεται ότι απολαμβάνουν προκλητικά προνομιακής αντιμετώπισης από πιστωτικά ιδρύματα και Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (ΕΔΑΔΠ).
Βάσει μάλιστα δημοσιευμάτων έχει παρατηρηθεί ότι επιχειρήσεις και οικονομικοί παράγοντες τεράστιας οικονομικής επιφάνειας έχουν τύχει αναδιάρθρωσης δανείων με διαγραφές που έφταναν έως και το 90% της συνολικής οφειλής. Αντιθέτως, προδήλως αδύναμοι δανειολήπτες, οι οποίοι δεν έχουν το προφίλ των στρατηγικών κακοπληρωτών, καταγγέλλουν ότι οι ρυθμίσεις που τους προσφέρονται είναι μηδαμινές, ενώ τα εργαλεία της Γέφυρας 1 και 2 που έχουν δομηθεί, δεν εξυπηρετούν την πλειονότητα των δανειοληπτών με μη εξυπηρετούμενα δάνεια, λόγω των ασφυκτικών προϋποθέσεων και όρων ένταξης».
Δεδομένου ότι η θέσπιση από την παρούσα Κυβέρνηση, της παρ.12 του άρθρου 12 του ν.4637/2019, δημιούργησε στα στελέχη των πιστωτικών ιδρυμάτων μια αίσθηση «ανεξέλεγκτης ελευθεριότητας», ως προς τον τρόπο που χειρίζονται τα δάνεια για τα οποία είναι αρμόδια, αλλά και των ποσών που δύνανται να «χαρίσουν» σε «προνομιούχους» δανειολήπτες, ρωτάμε τους συναρμόδιους Υπουργούς, αν προτίθενται να επαναφέρουν έστω και τελευταία στιγμή ένα νέο πλαίσιο διαχείρισης των υπερχρεωμένων νοικοκυριών με ειδική μέριμνα για την προστασίας της α΄ κατοικίας στα πρότυπα του ν.3869/2010 και δικαίωμα αγοράς του δανείου από το δανειολήπτη, πριν μεταφερθεί στην εταιρεία διαχείρισης, όπως έχει επανειλημμένως προτείνει το Κίνημα Αλλαγής. Τους ρωτώ επίσης, αν θεωρούν ότι το παρόν νομοθετικό, κανονιστικό και διοικητικό πλαίσιο αλλά και η επιχειρησιακή λειτουργία των αρμόδιων οργάνων της Τράπεζας της Ελλάδος είναι επαρκής, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι διαγραφές δανείων και εν γένει απαιτήσεων γίνονται προς όφελος των πραγματικά αδύναμων δανειοληπτών και όχι προς όφελος «προνομιούχων» με ειδικές σχέσεις με τις διοικήσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων και των ΕΔΑΔΠ»