«Δυστυχώς γίνεται πολύς λόγος κακώς και εσφαλμένα για την αριστεία. Το καλύτερο πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να το διεκδικούν όλοι ανεξαιρέτως. Όχι όμως και να υποβιβάζεται, ώστε να ωφελούνται περισσότεροι. Επαναλαμβάνω: Το καλύτερο πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να το διεκδικήσουν όλοι ανεξαιρέτως. Όχι όμως και να υποβιβάζεται ώστε να έχουν τη δυνατότητα περισσότεροι». Τα παραπάνω σημείωσε ο βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Βασίλης Κόκκαλης, μιλώντας στη βουλή στο πλαίσιο του σχεδίου νόμου του υπουργείου Παιδείας «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».
Ο Λαρισαίος πολιτικός αναφέρθηκε εκτενώς σε παραδείγματα μαθητών που ενώ είχαν πολύ καλές επιδόσεις στις πανελλαδικές εξετάσεις δεν κατάφεραν να εισαχθούν στη σχολή προτίμησής τους, ενώ ζήτησε από την υπουργό κ. Κεραμέως να κάνει δεκτή τροπολογία για τις Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ ώστε να μην υποβαθμίζονται τα πτυχία των σπουδαστών.
Αναλυτικότερα, η τοποθέτηση του κ. Κόκκαλη: «Πριν η Κυβέρνηση αποδυθεί σε έναν αγώνα να πείσει την ελληνική κοινωνία για τη δήθεν εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, νομίζω ότι πρωτεύει να παρουσιάσει το σχέδιο που έχει για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβρη, να παρουσιάσει στην ελληνική κοινωνία το σχέδιο για τα μαζικά τεστ στα σχολεία, να παρουσιάσει το σχέδιο για την αποκατάσταση των σχολικών αιθουσών, να παρουσιάσει το σχέδιο για την αύξηση των δρομολογίων στα σχολικά λεωφορεία, διότι διαφορετικά, εάν δεν τα κάνει αυτά, εάν εγκαίρως δεν λάβει μέτρα, δυστυχώς θα μιλάμε πάλι για υποχρεωτικούς εμβολιασμούς, γεγονός το οποίο ξόρκισε σήμερα ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι αλήθεια ότι το νομοσχέδιο βρίθει καλών, εύηχων λέξεων, όπως «αυτονομία», «ενίσχυση της αυτονομίας», όπως είναι και η λέξη «αξιολόγηση», πλην, όμως, πίσω από τη λέξη «αυτονομία» και «ενίσχυση της αυτονομίας» κρύβεται η πρόθεση της Κυβέρνησης να βγάλει από το κάδρο την υποχρέωση του κράτους για τη χρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αντί να αναζητούμε νέους δρόμους γνώσης για όλο και περισσότερους νέους μας, εμείς, δυστυχώς, χτίζουμε φυλάκια για να εγκατασταθούν τα νέα αστυνομικά τμήματα στα πανεπιστήμια, αντί να ενισχύσουμε πραγματικά την τεχνική, τεχνολογική εκπαίδευση και να μην φαντάζει η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση μετά τη φάση της αποτυχίας ως ο φτωχός συγγενής όπου αναγκαστικά πιθανόν να οδηγηθούν οι αποτυχόντες μαθητές.
Θα αναφερθώ σε δύο σημεία, πρώτον, στην ίδια αυτή την τεχνική, επαγγελματική εκπαίδευση και σε μια κατάφωρη αδικία η οποία έλαβε χώρα με νόμο της παρούσας Κυβέρνησης.
Κυρία Υπουργέ, οφείλετε να κάνετε αποδεκτή την τροπολογία που καταθέσαμε και αφορά τους ογδόντα έξι χιλιάδες αποφοίτους των Σχολών Μαθητείας του ΟΑΕΔ και τους οκτώ χιλιάδες που φοιτούν ήδη αυτό τον χρόνο. Υποβαθμίστηκαν τα πτυχία τους από το επίπεδο «4» στο επίπεδο «3» και οι συγκεκριμένοι οκτώ χιλιάδες περίπου που φοιτούσαν από τον Σεπτέμβριο έως και πριν λίγο καιρό, ενώ ξεκίνησαν με ένα διαφορετικό νομοθετικό καθεστώς, ενώ ξεκίνησαν για τη δευτεροβάθμια, για την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ξαφνικά είδαν να μετατάσσονται στο επίπεδο «3» στη μεταγυμνασιακή κατάρτιση όλως αδικαιολόγητα, παράνομα και καταχρηστικά.
Οφείλετε, εάν σέβεστε και εάν τιμάτε αυτό που λέγεται «κράτος δικαίου», να αποκαταστήσετε άμεσα αυτή την αδικία που αφορά –επαναλαμβάνω- χιλιάδες νέους μας, νέες που έχουν προτιμήσει, που έχουν επιλέξει την τεχνική εκπαίδευση.
Ελάχιστη βάση εισαγωγής: Γίνεται μεγάλη κουβέντα και για τις δημοσκοπήσεις.
Τα βασικά επιχειρήματα με τα οποία καθιερώθηκε η ελάχιστη βάση εισαγωγής: Η προηγούμενη κυβέρνηση επέτρεψε να εισάγονται στα ΑΕΙ παιδιά με «0,6», ανακριβές. Οι εισαγόμενοι με βαθμό χαμηλότερο του «4» ήταν ελάχιστοι, κάτω από 0,3% και συνήθως από ειδικές κατηγορίες υποψηφίων.
Δεύτερο επιχείρημα: Κάθε χρόνο αποφοιτά μόνο το 9% των φοιτητών. Συγγνώμη, όποιος το ακούσει αυτό θα πει μόνο το 9%; Κάντε τα όσο γίνεται πιο δύσκολα! Ανακριβές. Από στοιχεία του ΟΟΣΑ το 2018 στην Ελλάδα αναμένεται να πάρει πτυχίο στην ηλικία των τριάντα ετών το 38% του φοιτητικού πληθυσμού. Μέσος όρος των είκοσι εννιά χωρών του ΟΟΣΑ: 30,5%.
Επιχείρημα τρίτο: Μεγάλο πλήθος αιώνιων φοιτητών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της EUROSTAT που ανακοινώθηκαν για το 2020, το ποσοστό των φοιτητών ηλικίας δεκαοχτώ έως είκοσι τεσσάρων που έχουν εγκαταλείψει το πανεπιστήμιο ήταν κάτω από 4%, το δεύτερο χαμηλότερο ανάμεσα σε τριάντα μία ευρωπαϊκές χώρες.
Με τέτοιου είδους επιχειρήματα θεσπίσατε την ενιαία βάση εισαγωγής.
Θα μου επιτρέψετε δύο παραδείγματα μόνο και τα συμπεράσματα είναι στην ελληνική κοινωνία και στον ελληνικό λαό, αλλά και στους χιλιάδες μαθητές που έχουν αποκλειστεί. Φυσικό Αθήνας: Ένας υποψήφιος έγραψε «10» Μαθηματικά, «8» Φυσική, «20» Χημεία, «20» Γλώσσα. Μέσος όρος «14,5». Ο συγκεκριμένος υποψήφιος πέτυχε.
Άλλος υποψήφιος: στα Μαθηματικά 15, στη Φυσική 20, στη Χημεία 11, στη Γλώσσα 11. Κόβεται. Ήταν άδικο και το κάνετε πράξη.
Υπερασπιζόμαστε τον μαθητή ο οποίος για να γράψει 20 και για να θέλει να περάσει στο Φυσικό Αθήνας σημαίνει ότι ήταν η πρώτη του, η βασική επιλογή, ότι το θέλει, ότι είναι το μεράκι του. Κι όμως αυτός κόβεται. Και μας κατηγορείτε για λαϊκισμό.
Παράδειγμα δεύτερο: Μαθηματικό Αθήνας. Πρώτος υποψήφιος: στα Μαθηματικά 5, στη Φυσική 15, στη Χημεία 20, στη Γλώσσα 18. Πέτυχε.
Δεύτερος υποψήφιος: στα Μαθηματικά 20, στη Φυσική 15, στη Χημεία 11, στη Γλώσσα 11. Κόβεται. Ήταν άδικο και το κάνετε πράξη.
Δυστυχώς γίνεται πολύς λόγος κακώς και εσφαλμένα για την αριστεία. Το καλύτερο πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να το διεκδικούν όλοι ανεξαιρέτως. Όχι όμως και να υποβιβάζεται, ώστε να ωφελούνται περισσότεροι. Επαναλαμβάνω: Το καλύτερο πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να το διεκδικήσουν όλοι ανεξαιρέτως. Όχι όμως και να υποβιβάζεται ώστε να έχουν τη δυνατότητα περισσότεροι».