Το «Connecting Europe Express», ένα ειδικό τρένο που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων, θα αναχωρήσει από τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λισαβόνας στις 2 Σεπτεμβρίου. Κατά τη διαδρομή του —συνολικής διάρκειας πέντε εβδομάδων— που θα ολοκληρωθεί στο Παρίσι στις 7 Οκτωβρίου, θα σταματήσει σε περισσότερες από 100 πόλεις. Αναχωρώντας από τη Λισαβόνα και τερματίζοντας το ταξίδι του στο Παρίσι, το τρένο θα κάνει μια επίσημη στάση στη Λιουμπλιάνα, συνδέοντας την πορτογαλική, τη σλοβενική και τη γαλλική προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ.
Η Ευρωπαία Επίτροπος Μεταφορών, κ. Αντίνα Βαλεάν δήλωσε σχετικά: «Ο σιδηρόδρομος έχει διαμορφώσει την πλούσια, κοινή μας ιστορία. Ωστόσο, ο σιδηρόδρομος είναι επίσης το μέλλον της Ευρώπης, ο δρόμος μας για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και την τόνωση της οικονομικής ανάκαμψης από την πανδημία, καθώς χτίζουμε έναν τομέα μεταφορών με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα. Τις επόμενες εβδομάδες, το Connecting Europe Express θα εξελιχθεί σε κινούμενο συνεδριακό χώρο, εργαστήριο και φόρουμ δημόσιου διαλόγου για το πώς μπορούν επιβάτες και επιχειρήσεις να επιλέγουν τον σιδηρόδρομο ως τρόπο μεταφοράς. Σας καλούμε να υποδεχτείτε θερμά αυτό το τρένο όταν σταματήσει σε έναν κοντινό σας σιδηροδρομικό σταθμό.»
Κατά μήκος της διαδρομής, προγραμματίζονται διάφορες εκδηλώσεις για την υποδοχή του τρένου σε σιδηροδρομικούς σταθμούς σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οι λάτρεις των σιδηροδρόμων μπορούν επίσης να παρακολουθήσουν συζητήσεις μέσα στην αμαξοστοιχία, καθώς και συνέδρια σχετικά με την πολιτική της ΕΕ για τις υποδομές και τον ρόλο του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), που θα μεταδίδονται ζωντανά μέσω του ιστότοπου της εκδήλωσης(link is external) από τη Λισαβόνα, το Βουκουρέστι, το Βερολίνο και το Bettembourg. Το Connecting Europe Express είναι αποτέλεσμα της μοναδικής συνεργασίας ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στην Κοινότητα Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων και Διαχειριστών Υποδομών (CER), με ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, διαχειριστές υποδομών και πολλούς άλλους εταίρους(link is external) σε ευρωπαϊκό και σε τοπικό επίπεδο.
Ο πρόεδρος της CER και διευθύνων σύμβουλος των Αυστριακών Ομοσπονδιακών Σιδηροδρόμων, κ. Andreas Matthä, τόνισε τη σημασία του κοινού έργου: «Το Connecting Europe Express αποτελεί εντυπωσιακή απόδειξη της επιτυχίας του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων, ενώ ταυτόχρονα επισημαίνει τις κοινές μας μελλοντικές προκλήσεις. Τα μέλη της CER δεσμεύονται για την επιτυχία της Πράσινης Συμφωνίας. Ένας ισχυρός ευρωπαϊκός σιδηροδρομικός τομέας είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ. Επί του παρόντος, υπάρχουν πάρα πολλοί τεχνικοί φραγμοί στις διασυνοριακές σιδηροδρομικές μεταφορές και είναι πολύ περίπλοκο να κυκλοφορεί ένα τρένο πέρα από τα εθνικά σύνορα στην Ευρώπη. Πρέπει να συνεχίσουμε τη στροφή των εμπορευματικών μεταφορών από τις οδικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές, να παρέχουμε αποτελεσματικές υπηρεσίες στους καθημερινώς μετακινούμενους εργαζομένους και να διευρύνουμε τις διεθνείς επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές μεγάλων αποστάσεων με ημερήσιες και νυχτερινές υπηρεσίες. Είμαι πεπεισμένος ότι το Connecting Europe Express θα αυξήσει την ευαισθητοποίηση σχετικά με αυτές τις προκλήσεις. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους συναδέλφους και τους εταίρους που κατέστησαν δυνατό το έργο αυτό και εύχομαι στο Connecting Europe Express καλό ταξίδι.»
Ιστορικό
Το Connecting Europe Express κατέστησαν δυνατό εταίροι του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού τομέα και θεσμικά όργανα που ένωσαν τις δυνάμεις τους σε ενωσιακό, εθνικό και τοπικό επίπεδο. Λόγω του διαφορετικού πλάτους των σιδηροδρομικών γραμμών στην Ευρώπη, το Connecting Europe Express θα περιλαμβάνει, στην πραγματικότητα, τρεις αμαξοστοιχίες —την ιβηρική αμαξοστοιχία, την κλασική αμαξοστοιχία και τη βαλτική αμαξοστοιχία— που θα συναντιόνται κατά τη διαδρομή. Το έργο υπενθυμίζει την έλλειψη διαλειτουργικότητας ανάμεσα σε ορισμένα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου της Ευρώπης, αλλά θα καταδείξει επίσης την πολύ καλή συνεργασία ανάμεσα στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και τους διαχειριστές υποδομής.
Τα βαγόνια παρέχονται από διάφορες ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες. Ένα από αυτά, που παρέχεται από τη MAV (Ουγγαρία), θα φιλοξενήσει κινητή έκθεση που διοργανώνει ο Ευρωπαϊκός Εκτελεστικός Οργανισμός για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA)και η κοινή επιχείρηση Shift2Rail. Θα προβάλει τις πολυάριθμες υφιστάμενες τεχνολογίες και καινοτομίες που βελτιώνουν τη σιδηροδρομική εμπειρία και θα δείξει τον τρόπο με τον οποίο η ΕΕ στηρίζει έργα υποδομής. Την κλασική αμαξοστοιχία θα συμπληρώνουν ένα βαγόνι διαλέξεων (το οποίο παρέχει η SNCF, Γαλλία), δύο κλασικά βαγόνια επιβατών (DB, Γερμανία και SBB, Ελβετία), ένα βαγόνι-εστιατόριο (FS, Ιταλία) και μια κλινάμαξα (ÖBB, Αυστρία). Η ιβηρική αμαξοστοιχία που ταξιδεύει μεταξύ Πορτογαλίας και Ισπανίας παρασχέθηκε από την ισπανική εταιρεία Renfe, ενώ η λιθουανική LTG εκμεταλλεύεται τη βαλτική αμαξοστοιχία.
Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης πανδημίας, δόθηκε προτεραιότητα στην ασφάλεια κατά τη διοργάνωση όλων των δραστηριοτήτων γύρω από το Connecting Europe Express. Ορισμένες εκδηλώσεις θα μεταδίδονται ζωντανά και οι λάτρεις των τρένων ενθαρρύνονται να υποδεχτούν την αμαξοστοιχία σε ορισμένους σταθμούς.