Ανακοίνωση σχετικά με τον διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό του περιβάλλοντος χώρου του αρχαίου θεάτρου εξέδωσε ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Ορμή Ανανέωσης», Νίκος Γαμβρούλας. Στην ανακοίνωση του, αναφέρει τους προβληματισμούς του σχετικά με ορισμένες παραλείψεις που διαπίστωσε στην συζήτηση που διεξήχθη.
Πιο συγκεκριμένα αναφέρει:
«Τις προηγούμενες ημέρες, παρουσιάστηκαν οι 5 βραβευμένες προτάσεις του διεθνή αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του αρχαίου θεάτρου, ενώ εγκαινιάστηκε και η έκθεση παρουσίασης όλων των προτάσεων που κατατέθηκαν.
Θεωρώ σπουδαίας σημασίας την συγκεκριμένη διαδικασία, μιας και αρχιτέκτονες από δεκάδες χώρες της γης, εμπνεύστηκαν από ένα κομμάτι της πόλης μας, έδωσαν την σημασία που άξιζε σε ένα μνημείο όπως το αρχαίο θέατρο της Λάρισας και αποτύπωσαν τις ιδέες τους σε σχέδια, ώστε αυτές να αξιοποιηθούν αν αυτό κριθεί αναγκαίο.
Στην πόλη μας πλέον, υπάρχει μια ουσιαστική βάση συζήτησης για τις επόμενες παρεμβάσεις που θα πραγματοποιηθούν στον περιβάλλοντα χώρο του θεάτρου και είναι ευθύνη των επίσημων φορέων της να την αξιοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Εχθρός του καλού όμως είναι το καλύτερο και η επισήμανση παραλείψεων με καλοπροαίρετη διάθεση, πάντοτε βοηθάει στην βελτίωση της συζήτησης. Γι’ αυτό και θα ήθελα να αναφέρω 2 συγκεκριμένα ερωτήματα/προβληματισμούς που μου γεννήθηκαν μετά το πέρας της παρουσίασης.
Α) Γιατί σε κανένα από τα 5 βραβεία δεν είδαμε τη θέση του νέου ρολογιού, που έχει αποφασιστεί να ανεγερθεί; Δεν θα αποτελέσει το ρολόι (σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά) σημείο αναφοράς του λόφου;
Τους τελευταίους μήνες αναμέναμε με ανυπομονησία τα αποτελέσματα του διεθνή αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και μάλιστα μεταφέραμε την συζήτηση των επικεφαλής των παρατάξεων για ζητήματα που σχετίζονται με τον περιβάλλοντα χώρο του θεάτρου, ώστε να έχουμε λάβει υπόψη τις ιδέες των αρχιτεκτόνων. Και αυτό, καθώς ο διαγωνισμός θα μας παρουσίαζε μια συνολική εικόνα για τον περιβάλλοντα χώρο.
Αρχιτέκτονες από όλο τον κόσμό εκφράστηκαν μέσα από τα σχέδια τους, εξαιρετικές ιδέες αποτυπώθηκαν και παρουσιάστηκαν, όμως από τα 5 πρώτα βραβεία δεν έχουμε εικόνα για το ποια θα ήταν η καλύτερη θέση του νέου ρολογιού. Δεν θα έπρεπε να βρίσκεται στα σχέδια που παρουσιάστηκαν; Υπήρξε έλλειψη ενημέρωσης προς τους αρχιτέκτονες; Όπως και να χει, θεωρώ προβληματικό το συγκεκριμένο γεγονός.
Β) Πέραν των παραπάνω, την επόμενη ημέρα της παρουσίασης των βραβείων, δόθηκαν στην δημοσιότητα τα σχέδια για το νέο open mall. Το νέο open mall περιλαμβάνει μέρος της οδού βενιζέλου, δηλαδή την συνέχεια της οδού η οποία διέρχεται μπροστά από το αρχαίο θέατρο. Άραγε, οι όποιες παρεμβάσεις, δεν θα πρέπει να βρίσκονται σε αρμονία με τον νέο σχεδιασμό για τον περιβάλλοντα χώρο του θεάτρου; Και αν ναι, δεν διατρέχουμε τον κίνδυνο στο τέλος κάτι τέτοιο να μην συμβεί, μιας και δεν έχουν αποφασιστεί ποιες θα είναι οι παρεμβάσεις στον ευρύτερο χώρο του αρχαίου θεάτρου και του λόφου;
Αντιλαμβάνομαι πλήρως την πίεση χρόνου που απαιτείται για την ολοκλήρωση του έργου (του open mall), αντιλαμβάνομαι επίσης πως ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ήταν ιδεών και τα αποτελέσματα του δεν δεσμεύουν τις όποιες αποφάσεις παρθούν στο εγγύς μέλλον, όμως δεν παύει να αποτελούν ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο, μιας και ο σκοπός του ήταν να «δούμε» ως σύνολο τον ευρύτερο χώρο του θεάτρου.
Θεωρώ μοναδική ευκαιρία για την πόλη μας την ολοκλήρωση των έργων εντός του αρχαίου θεάτρου και την εκκίνηση των παρεμβάσεων πέριξ αυτού, καθώς μετά των πέρας των εργασιών η πόλη μας θα έχει αποκτήσει μια νέα ταυτότητα. Και την νέα αυτή ταυτότητα, θα πρέπει να την σχεδιάσουμε με λεπτότητα και αριστοτεχνία!
Τα παραπάνω λοιπόν, τα σημειώνω προς προβληματισμό και συζήτηση. Γιατί απαιτείται και προβληματισμός και συζήτηση για να έρθει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα»