Βγαίνει οριστικά από τη ναφθαλίνη το οικονομικά βιώσιμο πλάνο δημιουργίας δικτύου υδατοδρομίων και υδροπλάνων στην Ελλάδα. Πρόκειται για το mega project που πλέον τροχοδρομεί προς την υλοποίηση του κυοφορώντας επενδύσεις άνω των 430 εκατ. ευρώ. Η αποθαλάσσωση ενός προσοδοφόρου μεγάλου δικτύου υδατοδρομίων στην Ελλάδα και η έναρξη πτήσεων με υδροπλάνα είναι πλέον ορατή μετά από πολλές καθυστερήσεις και πλήθος νομικών βελτιώσεων. Οι επί θύραις επενδύσεις αναμένεται να υπερβούν τα 430 εκατ. ευρώ την προσεχή 5ετία αν συνυπολογίσει κάποιος τα πλάνα των 2 ισχυρών της αγοράς.
To business plan της Hellenic Seaplanes θα κυμανθεί στα 250 εκατ. ευρώ (μεταξύ άλλων 55 εκατ. ευρώ για υδατοδρόμια και 160 εκατ. ευρώ για 20 αεροσκάφη στα 5 έτη), ενώ, η Eλληνικά Yδατοδρόμια με βασικό μέτοχο το γερμανικό fund Axion Air Limited και η Grecian Air Seaplanes προγραμματίζουν με βάση όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας- επενδύσεις άλλων 180 εκατ. ευρώ. H μεν Hellenic Seaplanes συμμετέχει στο κομμάτι της ανάπτυξης υδατοδρομίων και συμπεριλαμβάνει στον σχεδιασμό της την απόκτηση 20 αμφίβιων σκαφών σε μια 5ετία. H δε Eλληνικά Yδατοδρόμια εκ παραλλήλου με τις αδειοδοτήσεις και την κατασκευή υδατοδρομίων «τρέχει» με την αεροπορική εταιρεία Grecian Air Seaplanes την διαδικασία απόκτησης Πιστοποιητικού Aερομεταφορέα από την YΠA, με άλλα 15 υδροπλάνα.
Πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι εκδηλώνεται ενεργό ενδιαφέρον και από τρίτη εταιρεία για την ανάληψη πτητικού έργου στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με αυτές, στελέχη της Trans Maldivian Airways (η οποία ανήκε πρότινος στο Go Blackstone Group και μετέπειτα στις Bain Capital και Carlyle Group) διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο αποτελούμενο από περισσότερα από 60 υδροπλάνα και δραστηριοποιείται στις Mαλβίδες, επισκέφθηκαν ελληνικό υδατοδρόμιο (συγκεκριμένα ένα από τα αδειοδοτημένα, αυτό της Kέρκυρας) για να κάνουν αυτοψία στις εγκαταστάσεις του και να σχηματίσουν εικόνα για το μέγεθος της προσπάθειας που γίνεται στην χώρα μας για την ανάπτυξη του project.
Τα πρώτα δίκτυα
Προς ώρας το ενδιαφέρον των επενδυτών μονοπωλεί το υπό ανάπτυξη δίκτυο του Ιονίου, όπου βρίσκονται τα τρία πρώτα αδειοδοτημένα υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα και συνεπώς πληρούνται οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία του πρώτου βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων στην Ελλάδα, εξέλιξη η οποία θα σηματοδοτήσει την έναρξη των πρώτων τακτικών πτήσεων με υδροπλάνα.
Σε αυτή την κατεύθυνση, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχοντας εξασφαλίσει πόρους ύψους 2,5 εκατ. ευρώ βάσει προϋπολογισμού, έχει επιφορτιστεί πλέον με την κατασκευή και των αδειοδότηση των επόμενων πέντε υδατοδρομίων σε Κεφαλονιά, Λευκάδα, Ζάκυνθο, Ιθάκη και Μεγανήσι, με στόχο την ταχύτερη ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών. Στο Ιόνιο, άλλωστε, από το 2004 έως και το 2008, στο πλαίσιο ενός πιλοτικού προγράμματος, πραγματοποιούνται πτήσεις με υδροπλάνα, γεγονός που καθιστά το εγχείρημα πιο βατό. Μάλιστα, παρότι το πρόγραμμα ήταν πιλοτικό, είχαν πραγματοποιηθεί 15.000 δρομολόγια και είχαν μετακινηθεί με υδροπλάνα περισσότεροι από 180.000 επιβάτες από την Κέρκυρα στα Ιωάννινα, καθώς και σε άλλα νησιά του Ιονίου.
Υπενθυμίζεται ότι την κατασκευή και την αδειοδότηση των πέντε υδατοδρομίων είχε αναλάβει η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, η οποία με τη σειρά της προχώρησε στην υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με το Δίκτυο Ελληνικών Πόλεων για την Ανάπτυξη (ΔΕΠΑΝ) για να «τρέξει» τις απαραίτητες διαδικασίες, κάτι το οποίο, ωστόσο, δεν έγινε δεκτό από το Ελεγκτικό Συμβούλιο, το οποίο ακύρωσε την προγραμματική σύμβαση.
Στην ίδια περιοχή, αναμένεται μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα να προχωρήσουν η κατασκευή και η αδειοδότηση τριών ακόμη υδατοδρομίων στα Διαπόντια νησιά, στην Ερείκουσα, στους Οθωνούς και στο Μαθράκι, από τον Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας, μία κίνηση συμβολικής αξίας.
Η ανάπτυξη ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων στο Ιόνιο εκτιμάται ότι θα ανοίξει τον δρόμο για την πραγματοποίηση πτήσεων σε ολόκληρη την Αδριατική, συνδέοντας την Ελλάδα, με την Ιταλία, την Αλβανία και την Κροατία, κάτι που θα δώσει περαιτέρω ώθηση στον τουρισμό.
Με τη φόρμουλα που ακολουθείται για τα πέντε νησιά του Ιονίου, θα προχωρήσει και η αδειοδότηση πέντε ακόμη υδατοδρομίων στην Κρήτη και συγκεκριμένα στα Χανιά, στο Ρέθυμνο, στο Μαλεβίζι, στη Χερσόνησο και στην Ιεράπετρα, αφού, σύμφωνα με τις πληροφορίες, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει αναλάβει να «τρέξει» τις σχετικές διαδικασίες.
Σε εξέλιξη βρίσκονται, την ίδια στιγμή, οι διαδικασίες κατασκευής και αδειοδότησης των 32 υδατοδρομίων στο Νότιο Αιγαίο, τα οποία όταν ολοκληρωθούν θα συστήσουν ένα εκτενές δίκτυο που θα ενώνει τα νησιά μεταξύ τους, αλλά και με την ηπειρωτική χώρα. Με στόχο, ωστόσο, να ξεκινήσουν οι πρώτες πτήσεις εντός του 2023, έχει δρομολογηθεί η δημιουργία υδάτινων πεδίων σε 14 νησιά, σε 7 των Κυκλάδων και σε 7 των Δωδεκανήσων, με δεδομένο ότι οι σχετικές διαδικασίες είναι πιο γρήγορες και μέσα σε διάστημα 2-3 μηνών μπορούν να ολοκληρωθούν, επιτρέποντας τις πρώτες πτήσεις.
Υπό κατασκευή είναι, επίσης, τα υδατοδρόμια σε Τήνο, Σίφνο και Πάτμο, σε Χίο, Ψαρά και Οινούσσες, όπως επίσης και σε Βόλο, Σκόπελο, Αλόννησο και Σκύρο.
Η λίμνη των Ιωαννίνων, η Παμβώτιδα, αναμένεται να είναι και η πρώτη λίμνη στην Ελλάδα στην οποία θα αναπτυχθεί υδατοδρόμιο που θα συνδέει τα Ιωάννινα με την Κέρκυρα και τα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου, καθώς και με άλλες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας, μετά και από τη θετική γνωμοδότηση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφορικά με την έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Επεται η δημιουργία υδατοδρομίων στην Τριχωνίδα, στην Πλαστήρα, στην Τάκα και στη λίμνη Κρεμαστών.
Το δικό της υδατοδρόμιο αναμένεται να αποκτήσει σύντομα και η Καλαμάτα, καθώς με Κοινή Υπουργική Απόφαση δόθηκε πριν από λίγες ημέρες το «πράσινο φως» στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο της περιοχής για την κατασκευή των απαιτούμενων εγκαταστάσεων. Σε τροχιά αδειοδότησης έχουν μπει και άλλα υδατοδρόμια στην ηπειρωτική χώρα, όπως εκείνα που προβλέπεται να αναπτυχθούν σε Αιδηψό και Κάρυστο.
του Χάρη Ντιγριντάκη
- Πηγή: tourismtoday.gr