Καθυστέρησε το τρένο σας ή ακυρώθηκε η πτήση σας; Μάθετε για τα δικαιώματα σας όταν ταξιδεύετε στην ΕΕ.
Πολλοί από εσάς βρίσκεστε ήδη στις καλοκαιρινές σας διακοπές. Είναι λοιπόν ιδιαίτερα σημαντικό να γνωρίζετε τα δικαιώματά σας σε περίπτωση που ταξιδεύετε εντός Ευρώπης.
Οι ευρωπαϊκοί κανόνες διασφαλίζουν ένα ελάχιστο επίπεδο προστασίας για όλους τους επιβάτες, ανεξαρτήτως μεταφορικού μέσου.Τα ταξίδια δεν εξελίσσονται πάντα όπως τα σχεδιάζει κανείς – τυχαίνουν πολλές φορές καθυστερήσεις, ακυρώσεις και χαμένες αποσκευές. Γι’ αυτό και οι ευρωβουλευτές υιοθέτησαν κανόνες που αναγκάζουν τις εταιρείες μεταφορών να παρέχουν γεύματα, διαμονή και αποζημίωση στους επιβάτες σε τέτοιες περιπτώσεις. Επιπλέον, οι ευρωπαϊκές εταιρείες μεταφορών δεν μπορούν πια να χρεώνουν περισσότερο τους επιβάτες βάσει εθνικότητας και τόπου αγοράς.
Η ΕΕ διασφαλίζει ότι δίνεται η ενδεδειγμένη προσοχή στους επιβάτες περιορισμένης κινητικότητας, οι οποίου έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε δωρεάν υπηρεσίες υποστήριξης.
Δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών
Τα δικαιώματα των επιβατών που ταξιδεύουν με αεροπλάνο ισχύουν υπό ορισμένες συνθήκες, για παράδειγμα εάν η πτήση εκτελείται στο εσωτερικό της ΕΕ ή εάν αναχωρεί από χώρα της ΕΕ με προορισμό χώρα εκτός ΕΕ.
Σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, ο επιβάτης δικαιούται βοήθεια η οποία μπορεί να συμπεριλαμβάνει αναψυκτικά, γεύματα και διαμονή. Η αεροπορική εταιρεία υποχρεούται να δώσει τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ επιστροφής χρημάτων και επαναδρομολόγησης. Ο επιβάτης δικαιούται επίσης αποζημίωση ύψους έως και 600 ευρώ. Το ποσό της αποζημίωσης εξαρτάται από την απόσταση της πτήσης.
Πτήσεις ≤ 1,500 χλμ. – 250 ευρώ
Πτήσεις 1,500–3,500 χλμ. – 400 ευρώ
Πτήσεις ≥ 3,500χλ. – 600 ευρώ
Σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης, ο επιβάτης δικαιούται παροχή δωρεάν βοήθειας καθώς και επιστροφή χρημάτων, επαναδρομολόγηση ή πτήση επιστροφής. Σε περίπτωση καθυστέρησης πτήσης, αυτό εξαρτάται από τη διάρκεια της καθυστέρησης και την απόσταση της πτήσης.
Οι επιβάτες των οποίων οι πτήσεις ακυρώθηκαν τελευταία στιγμή ή έφτασαν στον τελικό τους προορισμό με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ώρες, δικαιούνται επίσης την παραπάνω αποζημίωση, αλλά με ορισμένους περιορισμούς. Δεν ισχύει για εταιρείες που προσφέρουν εναλλακτική λύση ή σε έκτακτες περιστάσεις, όπως αποφάσεις διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, πολιτική αστάθεια, δυσμενείς καιρικές συνθήκες ή αν τίθεται κίνδυνος για την ασφάλεια των επιβατών.
Δικαιώματα επιβατών σιδηροδρομικών μεταφορών
Οι κανόνες της ΕΕ όσον αφορά τα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών μεταφορών ισχύουν όταν ταξιδεύουν σιδηροδρομικά εντός της ΕΕ.
Σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης, ο μεταφορέας οφείλει να ενημερώνει τους επιβάτες σε πραγματικό χρόνο και να παρέχει πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματά τους. Ενδέχεται επίσης να δικαιούστε γεύματα, αναψυκτικά, διαμονή και αποζημίωση (ανάλογα με τις περιστάσεις).
Δικαιώματα επιβατών λεωφορείων
Οι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων ισχύουν κυρίως στις τακτικές γραμμές λεωφορείων και πούλμαν μεγάλων αποστάσεων. Σε περίπτωσης καθυστέρησης ή ακύρωσης ενδέχεται να δικαιούστε δωρεάν γεύμα και διαμονή.
Δικαιώματα επιβατών πλοίων
Οι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών πλοίων ισχύουν όταν ταξιδεύετε με τα περισσότερα οχηματαγωγά και κρουαζιερόπλοια στη θάλασσα ή σε εσωτερικές πλωτές οδούς (ποτάμια, λίμνες ή κανάλια) και εάν ταξιδεύετε από ή προς λιμάνι της ΕΕ.
Αν η διέλευση του πλοίου καθυστέρησε ή ακυρώθηκε, ενδέχεται να δικαιούστε βοήθεια υπό τη μορφή γεύματος και διαμονής. Δικαιούστε αποζημίωση σε περίπτωση που το δρομολόγιο καθυστερήσει για πάνω από 90 λεπτά.
Για αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών κάθε είδους μεταφορικού μέσου επισκεφτείτε την ιστοσελίδα Your Europe. Κατεβάστε επίσης την εφαρμογή «Your Passenger Right» στο κινητό σας τηλέφωνο (είτε πρόκειται για Android είτε για iPhone).