Με το μεγάλο εκπέτασμα πτερύγων που διαθέτει, γύρω στα έξι μέτρα, μπορεί να πετά σαν αεροπλάνο και να «συμπεριφέρεται» σαν drone καθώς διαθέτει VTOL (κάθετη απογείωση και προσγείωση), χαρακτηριστικό που το κάνει να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα UAV.
Μπορεί να πετά για τέσσερις ώρες με 120 χλμ/ώρα, να προσγειώνεται και να απογειώνεται κάθετα καθώς και να εντοπίζει σημεία είτε είναι μέρα, είτε είναι νύχτα χάρη στις υπερσύγχρονες κάμερες που διαθέτει.
Ο λόγος για το πρώτο ελληνικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος (UAV) του προγράμματος «Αρχύτας», ομοίωμα του οποίου παρουσιάστηκε στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και έκλεψε τις εντυπώσεις.
Το ελληνικό drone διαθέτει δυνατότητες που το κάνουν να ξεχωρίζει καθώς δύναται να συμμετέχει τόσο σε επιχειρήσεις διάσωσης σε περίπτωση ακραίων καιρικών φαινομένων, όσο και σε πολεμικές επιχειρήσεις.
Με το μεγάλο εκπέτασμα πτερύγων που διαθέτει, γύρω στα έξι μέτρα, μπορεί να πετά σαν αεροπλάνο και να «συμπεριφέρεται» σαν drone καθώς διαθέτει VTOL (κάθετη απογείωση και προσγείωση), χαρακτηριστικό που το κάνει να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα UAV.
Το αεροσκάφος αναπτύσσεται από την ΕΑΒ σε συνεργασία με τρία πανεπιστήμια, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης το οποίο φροντίζει για την αεροδυναμική του σχεδίαση, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης το οποίο ασχολείται με τα ηλεκτρονικά του κομμάτια και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας που έχει αναλάβει του ελέγχους εδάφους και πτήσεως.
«Ο χειριστής το ελέγχει από το έδαφος σε μια απόσταση μέχρι και 120 χιλιόμετρα. Πρόκειται για ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος που παρά το γεγονός ότι είναι μεσαίας κατηγορίας, 180 έως 200 κιλών, με μεγάλο εκπέτασμα πτερύγων, έχει την δυνατότητα να ανεβαίνει και να κατεβαίνει κάθετα. Αυτή είναι και η ιδιαιτερότητά του, κάτι που είναι αρκετά δύσκολο τεχνολογικά» περιέγραψε στο kathimerini.gr, o σύμβουλος διοίκησης και μέλος του ΔΣ της ΕΑΒ, Μιχαήλ Κορωναίος.
«Είναι ένα UAV το οποίο δεν είναι τετρακόπτερο, δηλαδή σε στυλ ελικοπτέρου με έλικες, αλλά ένα κανονικό αεροπλάνο με πτερύγια και με βενζινοκινητήρα, έχοντας τη δυνατότητα να ταξιδεύει με 120 χλμ/ώρα για τέσσερις ώρες. Για την προσγείωση και την απογείωση του χρησιμοποιούνται μπαταρίες που επαναφορτίζονται από τον κινητήρα του. Η δυνατότητα της κάθετης προσγείωσης και απογείωσης του δίνει πολλά πλεονεκτήματα καθώς θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την πολιτική προστασία σε επικίνδυνες καταστάσεις, όπως πυρκαγιές ή πλημμύρες. Παράλληλα, μέσω των συστημάτων του θα έχει τη δυνατότητα να εντοπίσει για παράδειγμα ένα σημείο στο βουνό που έχει κοπεί ένα καλώδιο υψηλής τάσης και να δώσει ακριβείς συντεταγμένες, ή να επιτηρεί μία μόλυνση της θάλασσας από πετρέλαιο» υπογράμμισε ο κύριος Κορωναίος.
Όσον αφορά στη στρατιωτική χρήση του, ο κ. Κορωναίος ανέφερε πως το ελληνικό drone θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τον έλεγχο των χερσαίων και των θαλάσσιων συνόρων της χώρας, να κάνει επιτήρηση του εδάφους αλλά και να συνοδεύει, για παράδειγμα, φρεγάτες, καθώς έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει άμεσα μη επανδρωμένα οχήματα θαλάσσης τα οποία κινούνται με μεγάλες ταχύτητες.
«Το αεροσκάφος δεν φέρει οπλισμό. Έχει σχεδιαστεί να επιχειρεί χωρίς οπλισμό, ωστόσο θα μπορούσε να γίνει τροποποίηση και να τοποθετεί οπλισμός μικρού βάρους, αν και δεν είναι αυτός ο προγραμματισμός. Επίσης ο χρήστης έχει τη δυνατότητα, ανάλογα με τις ανάγκες του, να προσθέσει και ραντάρ. Το UAV φέρει δύο κάμερες υψηλής ανάλυσης. Η μία χρησιμοποιείται για προσγείωση/απογείωση, και η άλλη είναι η βασική. Επίσης διαθέτει καταδείκτη λέιζερ και μπορεί να εντοπίζει σημεία είτε είναι μέρα, είτε είναι νύχτα και να δίνει ακριβείς συντεταγμένες».
Το «Αρχύτας» πρόκειται να μπει σε τελική φάση σχεδίασης τον επόμενο Δεκέμβριο, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει η παραγωγή δύο πρωτοτύπων για να γίνουν οι απαιτούμενες δοκιμαστικές πτήσεις. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν δύο πρωτότυπα (υπό σμίκρυνση) τα οποία θα δοκιμαστούν στα μέσα του επόμενου Οκτώβρη για να πιστοποιηθεί η αεροδυναμική σχεδίαση του οχήματος. «Εκτιμούμε ότι του χρόνου τέτοια εποχή θα γίνουν οι δοκιμαστικές πτήσεις με τα πλήρη πρωτότυπα» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κορωναίος.
- Πηγή: kathimerini.gr