Το Βερολίνο μετατρέπει το αεροδρόμιο Τέγκελ σε μία έξυπνη πόλη

Το Βερολίνο αποχαιρετά το αεροδρόμιο Τέγκελ, βάζοντας σε εφαρμογή το σχέδιο για την μετατροπή του σε μία «πράσινη πόλη».

Στο πλαίσιο της προσπάθειας αναβάθμισης των υποδομών του Βερολίνου και ενίσχυσης του πράσινου στην περιοχή, η γερμανική κυβέρνηση θέτει σε εφαρμογή το όραμα της για το αεροδρόμιο «Τέγκελ».

Το αεροδρόμιο Τέγκελ αποτελούσε ένα από τα πιο διάσημα και πολυσύχναστα αεροδρόμια στο Βερολίνο, αλλά και τη Γερμανία. Το εμβληματικό αεροδρόμιο αποτελεί ένα σημαντικό εμπορικό σταθμό, μια πύλη του Βερολίνου προς τον κόσμο. Η τελευταία του πτήση πραγματοποιήθηκε το φθινόπωρο του 2020, ενώ την άνοιξη του επόμενου χρόνου γράφτηκε ο επίλογος  της λειτουργίας του.

Στην τεράστια έκταση του αεροδρομίου, αναμένεται να σχεδιαστεί μια ολόκληρη νέα πόλη. Πιο συγκεκριμένα, επρόκειτο να δαπανηθούν περίπου 8 δισ. δολάρια για τη μετατροπή του κλειστού αεροδρομίου του Βερολίνου σε μια οικολογική πόλη.

Μέχρι και τη σημερινή εποχή, το εργατικό δυναμικό εξακολουθεί να απομακρύνει πυρομαχικά και εκρηκτικούς μηχανισμούς από την περιοχή, τα οποία αποτελούν δυσμενείς συνέπειες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η επένδυση αυτή φιλοδοξεί να μετουσιώσει το Βερολίνο σε μια έξυπνη πόλη, τοποθετώντας το στην αφρόκρεμα των έξυπνων ευρωπαϊκών κρατών.

Η εφαρμογή του συγκεκριμένου σχεδίου βρισκόταν σε έντονες συζητήσεις από το 2012, καθώς από εκείνη την εποχή οι συνέπειες της αστικοποίησης ήταν αισθητές, συνοδευόμενες από την έλλειψη πόρων, την ενεργειακή κρίση, αλλά και την κλιματική αλλαγή.

Η πόλη θα περιλαμβάνει σπίτια, κατασκευασμένα από ξύλο τοπικής προέλευσης, ενώ την ίδια στιγμή οι μονάδες εκπαίδευσης, οι αθλητικοί χώροι και η εστίαση θα περιλαμβάνουν νέες εγκαταστάσεις, εξελιγμένης ποιότητας, προκειμένου να συνάδουν με τις προδιαγραφές μιας έξυπνης πόλης. Εύλογα, καθίσταται σαφές, πως η εν λόγω κοινότητα θα ενθαρρύνει την χρήση ποδηλάτων και σκούτερ με απώτερο σκοπό την επισφράγιση και την προώθηση της περιβαλλοντικής προστασίας.

Στο πεδίο της εκπαίδευσης, το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνολογίας του Βερολίνου, θα καταλάβει ένα σημαντικό τμήμα της κοινότητας. Ειδικότερα, θα εισαχθούν εργαστήρια, εκθεσιακοί χώροι και νέες τεχνολογίες με σκοπό να ενισχύσουν τις εγκαταστάσεις. Η ιδέα πίσω από την πρακτική αυτή, είναι να δοθεί η δυνατότητα στους φοιτητές να εφαρμόσουν και να στηρίξουν τις φιλοδοξίες τους μετά το πέρας των σπουδών τους, παρέχοντας παράλληλα φοιτητικές κατοικίες.

Στο σημείο αυτό, σημειώνονται και οι ανησυχίες για την ανάπτυξη ενός χρονοβόρου και δαπανηρού πρότζεκτ, όπως αυτό της δημιουργίας μιας έξυπνης πόλης. Ακαδημαϊκοί αναφέρουν πως η πρωτοπορία της ιδέας αυτής φθείρεται, αν αναλογιστεί κανείς την ταχύτητα του τομέα της βιώσιμης ανάπτυξης.

Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τη σημασία πως το έργο “Berlin TXL”, όπως ονομάζεται, αποτελεί μια σπουδαία πρωτοβουλία για την καταπολέμηση των επιπτώσεων του φαινομένου της αστικοποίησης, καθώς και μια ηχηρή απάντηση απέναντι στην αδιαφορία προς την βελτίωση της αστικής απόδοσης της πόλης με τη χρήση της τεχνολογίας.

Το αεροδρόμιο Τέγκελ δεν είναι, εξάλλου, το μοναδικό παράδειγμα μιας τέτοιας ανακατασκευής. Δεν χρειάζεται να πάμε μακριά, στην ίδια πόλη το αεροδρόμιο «Τέμπελχοφ» (Tempelhof) χρησιμοποιήθηκε ως χώρος αναψυχής και χώρος εκθέσεων, καθώς και ως ο μεγαλύτερος καταυλισμός προσφύγων της Γερμανίας.

Δείτε και αυτά