Οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αισθάνονται πιο αισιόδοξοι για τα ταξίδια το 2023 σε σύγκριση με το 2022, αποκαλύπτει έρευνα της Booking.com, με περισσότερους από 24.000 ταξιδιώτες σε 32 χώρες.
Παρά την τρέχουσα αστάθεια που παρατηρείται παγκοσμίως, σχεδόν τα τρία τέταρτα (72%) αναφέρουν ότι το ταξίδι θα αξίζει πάντα τον κόπο.
Η διάθεση αλλάζει από μια ελπιδοφόρα αβεβαιότητα στην τολμηρή προσαρμοστικότητα.
Αν το 2022 ήταν για τη θριαμβευτική επιστροφή του ταξιδιού, το 2023 θα είναι για να το ξανασκεφτούμε δημιουργικά μέσα στο χάος, υπογραμμίζει η Booking.com.
Σε μια εποχή γενικής αναταραχής, όπου ο πόλεμος, ο αυξανόμενος πληθωρισμός και οι ανησυχίες για την κλιματική κρίση συνεχίζουν να αλλάζουν ριζικά τον κόσμο, οι άνθρωποι αναζητούν διέξοδο στα ταξίδια.
Οι ταξιδιωτικές προβλέψεις για το 2023 αντικατοπτρίζουν αυτό το συναίσθημα. Ταυτόχρονα αποκαλύπτουν ότι οι ανάγκες των ταξιδιωτών κινούνται προς πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις για να προσαρμοστούν στην μεταβαλλόμενη εποχή.
«Αν τα τελευταία χρόνια μας έμαθαν κάτι, είναι ότι τα ταξίδια δεν πρέπει να θεωρούνται δεδομένα, επισημαίνει ο Arjan Dijk, ανώτερος αντιπρόεδρος και υπεύθυνος μάρκετινγκ της Booking.com.
Η φετινή έρευνα για τις προβλέψεις ταξιδιών δείχνει το κρυφό ρεύμα σκόπιμων και παράδοξων συμπεριφορών, εν μέσω της αδυσώπητης αστάθειας.
Καταδεικνύει επίσης την επιθυμία να είναι τα ταξίδια ένας τρόπος απόδρασης σε στιγμές ευτυχίας για να αντιμετωπίσουμε τη βαριά πραγματικότητα των ειδήσεων».
Οι 7 προβλέψεις της Booking.com για τα ταξίδια το 2023
Διακοπές σε στυλ «εκτός δικτύου»
Σχεδόν οι μισοί (44%) θέλουν οι ταξιδιωτικές τους εμπειρίες να έχουν μια αίσθηση πιο ρεαλιστική.
Αναζητούν διακοπές σε στυλ «εκτός δικτύου» για να ξεφύγουν από την πραγματικότητα (55%) και να ζήσουν μόνο με τα απολύτως απαραίτητα (44%).
Οι ταξιδιώτες θέλουν επίσης να χρησιμοποιήσουν τα ταξίδια το 2023 ως ευκαιρία να μάθουν δεξιότητες επιβίωσης (58%), όπως πώς να:
Προμηθεύονται καθαρό νερό (53%).
Ανάβουν φωτιά από το μηδέν (42%).
Βρουν τροφές στην άγρια φύση (39%).
Προετοιμαστούν για μια αποκάλυψη (39%).
Θα υπάρξει ζήτηση πιο φιλικές προς το περιβάλλον διαμονές από κατοίκους πόλεων που αναζητούν απλότητα.
Τα καταλύματα παράλληλα θα προσφέρουν καθοδήγηση στους επισκέπτες για το πώς να είναι πιο αυτάρκεις, π.χ. να προετοιμάζουν τα δικά τους γεύματα κατά τη διάρκεια της διαμονής τους.
Αύξηση θα παρατηρηθεί παγκοσμίως και στην εκπαίδευση επιβίωσης στην άγρια φύση. Οι ταξιδιώτες ζητούν να μάθουν τις βασικές δεξιότητες που απαιτούνται για να ζήσουν σε ένα κατακλυσμικό γεγονός.
Ωστόσο, το «εκτός δικτύου» το 2023 δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα οι ταξιδιώτες θα απαρνηθούν ανέσεις.
Υπάρχει μια κοινή αντίληψη εγκατάλειψης της πολυτέλειες (56%), ωστόσο υπάρχει και μία έντονη επιθυμία να συνδυαστούν και τα δύο.
Το 48% εξετάζει το ενδεχόμενο να ταξιδέψει «εκτός δικτύου» μόνο εάν μπορεί να έχει μια πιο απολαυστική διαμονή.
Πάνω από το μισό (53%) οι ταξιδιώτες έχουν μια αδιαπραγμάτευτη απαίτηση. Η σύνδεση τηλεφώνου και Διαδικτύου στον προορισμό τους είναι απαραίτητη.
Εικονικοί ταξιδιώτες
Τα ταξίδια θα εισέλθουν σοβαρά στον διαρκώς εξελισσόμενο 3D εικονικό χώρο του metaverse το 2023.
Σχεδόν οι μισοί ταξιδιώτες παγκοσμίως (43%) αναφέρουν ότι θα στραφούν στην εικονική πραγματικότητα τον επόμενο χρόνο για να εμπνεύσουν τις επιλογές των διακοπών τους.
Πάνω από το ένα τρίτο (35%) επιθυμούν να ξεκινήσουν μια πολυήμερη ταξιδιωτική εμπειρία VR ή AR.
Το metaverse θα είναι κάτι παραπάνω από «δοκιμάστε πριν αγοράσετε». Θα εκπαιδεύσει, θα ψυχαγωγήσει και θα εμπνεύσει τους ανθρώπους, ανοίγοντας την πόρτα για άπειρη περιπέτεια.
Οι τουρίστες θα μπορούν να πειραματιστούν με διαφορετικές ταξιδιωτικές εμπειρίες, όπου ο κόσμος του metaverse θα αναπαράγει για να ξαναδούν την εικόνα προορισμών.
Θα γίνουν πιο τολμηροί στις πραγματικές επιλογές ταξιδιού τους, αφού θα μπορέσουν να επισκεφτούν πρώτα τους προορισμούς ή τα καταλύματα στο metaverse μέσω των διαδικτυακών τους avatars.
Αυτό είναι ιδιαίτερα βολικό για όσους μπορεί να αισθάνονται άγχος να δοκιμάσουν κάτι νέο.
Το 46% έχει περισσότερες πιθανότητες να ταξιδέψει σε προορισμούς που δεν τους είχε σκεφτεί προηγουμένως, αφού τους βίωσε εικονικά.
Ενώ το metaverse θα προσφέρει έναν νέο τρόπο εμπειρίας ταξιδιού το επόμενο έτος, δεν θα εμποδίσει τους ανθρώπους να κάνουν κράτηση για τον επόμενο προορισμό τους.
Τρεις στους πέντε (60%) πιστεύουν ότι μια εικονική εμπειρία δεν ικανοποιεί αρκετά.
Απόλαυση εκτός ζώνης
Οι διεθνείς τουρίστες είναι έτοιμοι να βουτήξουν σε άλλους πολιτισμούς και νέες εμπειρίες.
Οι μισοί (50%) θέλουν να βιώσουν μία πολιτισμική εμπειρία το 2023, σε ταξίδια.
Να γνωρίσουν εντελώς διαφορετικές πολιτιστικές εμπειρίες και γλώσσες (51%).
Να εξερευνήσουν λιγότερο γνωστές περιοχές με κρυμμένα πετράδια (30%).
Το 2023 οι ταξιδιώτες θα αναζητήσουν μοναδικές διακοπές που σοκάρουν, εκπλήσσουν και απολαμβάνουν.
Με σχεδόν τα τρία τέταρτα (73%) να ανυπομονούν να βιώσουν ταξίδια «εκτός ζώνης άνεσης» φτάνοντας στα όρια, θα υπάρξει μια εισροή εξειδικευμένων εμπειριών που θα ενθαρρύνουν τους ταξιδιώτες αποδράσεις στα άκρα.
Σχεδόν οι μισοί (47%) αναζητούν να γευτούν την πιο εξωτική λιχουδιά του κόσμου, όπως η πιο καυτερή πιπεριά τσίλι.
Το 38% θέλει να χρησιμοποιήσει τις διακοπές του για εξωγήινη εξερεύνηση σε UFO ή περιηγήσεις εντοπισμού εξωγήινων.
Αυτός ο τύπος ταξιδιώτη που θα ταρακουνήσει την κουλτούρα δεν είναι επίσης επιφυλακτικός.
Τρεις στους δέκα (28%) θέλουν να αγοράσουν ένα εισιτήριο απλής μετάβασης το 2023 και να ακολουθήσουν το ένστικτο τους όπου τους πάει.
Επιστροφή στον ρομαντισμό της προ ψηφιακής εποχής και glamour
Εν μέσω της παγκόσμιας αστάθειας και της επιθυμίας για απόδραση, οι άνθρωποι σκοπεύουν να δημιουργήσουν ταξιδιωτικές εμπειρίες που παραπέμπουν σε πιο απλές εποχές.
Οι νοσταλγικές αποδράσεις (88%) που προσφέρουν τη συγκίνηση της αναβίωσης των καλών ημερών είναι στην κορυφή της λίστας επιθυμιών το 2023.
Υπάρχει μια επιθυμία να εξαφανιστούν στον ρομαντισμό της προ ψηφιακής εποχής, ακόμα και στους Millennials και τους Gen Z που δεν την έζησαν ποτέ.
Σχεδόν το ένα τέταρτο (23%) των ταξιδιωτών κυνηγούν εμπειρίες που προκαλούν ακόμα και ψευδείς συγκινητικές μνήμες περασμένων ημερών.
Όπως π.χ. επισκέπτονται ορόσημα ή αξιοθέατα που εμφανίζονται σε εμβληματικές ρετρό ταινίες ή επιλέγουν ένα λεωφορείο ως κύριο μέσο μεταφοράς για να ζήσουν το ομαδικό πνεύμα των σχολικών εκδρομών.
Οι τουρίστες δεν χάνουν πλέον το παιχνίδι υπέρ της ξεκούρασης και της χαλάρωσης, αναζητώντας ολοένα και περισσότερο την αδρεναλίνη των θεματικών πάρκων (61%) και αντλώντας φαντασία με δραστηριότητες όπως τα δωμάτια απόδρασης.
Με τους Millennials να είναι πλέον γονείς μικρών παιδιών, θα αυξηθούν οι προορισμοί που ήταν δημοφιλείς στις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Όπως η Μπούντβα στο Μαυροβούνιο, μια glam εναλλακτική του St Tropez για διασημότητες της δεκαετίας του ’80 και του Μπολτσάνο στην Ιταλία, δημοφιλές για τα ρετρό Χριστούγεννα του.
Και οι δύο περιλαμβάνονται στη λίστα των ανερχόμενων προορισμών του 2023.
Οι Millennials ταξιδιώτες θα είναι οι πρώτοι που θα κάνουν κράτηση καταλυμάτων με θέμα να επιστρέψουν πίσω σε μια εποχή που έχουν στην καρδιά τους.
Πιθανότατα θα το κάνουν με την οικογένεια τους στο πλευρό τους (54%), με τα ταξίδια πολλών γενεών «επανασύνδεσης της οικογένειας» να είναι κορυφή της ταξιδιωτικής τους ατζέντας το 2023.
Ευεξία νου, σώματος και ψυχής
Τα ταξίδια πρόκειται να ανεβάσουν την ευεξία νου, σώματος και ψυχής στο επόμενο επίπεδο το 2023, με μια πλήρως καθηλωτική, χωρίς περιορισμούς προσέγγιση για την επίτευξη της ευδαιμονίας.
Επιδιώκοντας να ανανεώσουν το μυαλό, οι αποδράσεις διαλογισμού και προσοχής είναι πάντα δημοφιλείς στους παγκόσμιους ταξιδιώτες (44%).
Δύο στους πέντε (40%) στοχεύουν να βρουν ηρεμία σε ένα ήσυχο καταφύγιο.
Πάνω τα δύο πέμπτα (42%) αναζητούν ένα διάλειμμα που εστιάζει στην ψυχική και στην μεταμορφωτική υγεία ή που βοηθά στην εμμηνόπαυση ή η εγκυμοσύνη.
Οι αυξανόμενες συζητήσεις στη δημόσια σφαίρα γύρω από τη σεξουαλική ευημερία, την ευχαρίστηση και τον προσανατολισμό ενθαρρύνουν περισσότερους ανθρώπους να αφιερώσουν χρόνο σε μια ερωτική απόδραση (36%).
Καταφύγια και θέρετρα αφιερωμένα στο να βοηθούν τους ανθρώπους να εμβαθύνουν διακριτικά σε συγκεκριμένα φετίχ, προβλέπεται να γίνουν πιο mainstream το 2023. Θα παρέχουν έναν ασφαλή χώρο στους ταξιδιώτες να εξερευνήσουν τις σεξουαλικές τους επιθυμίες μακριά από το σπίτι.
Τα επαγγελματικά ταξίδια επιστρέφουν
Μια αλλαγή σταδιακά από τις πολιτικές «εργασία από οπουδήποτε» -που είναι πλέον σχεδόν τόσο συνηθισμένο όσο η ετήσια άδεια- οι εργαζόμενοι επιθυμούν όλο και περισσότερο να διατηρήσουν τον χρόνο των διακοπών για πλήρη απόδραση.
Το 66% θέλει τα ταξίδια τους να είναι αυστηρά για διακοπές το 2023.
Σχεδόν οι μισοί (49%) δεν ενδιαφέρονται να εργαστούν στις διακοπές.
Ως εκ τούτου, τα ταξίδια για επαγγελματικούς λόγους θα επανέλθουν στην ημερήσια διάταξη το 2023.
Αλλά σε αντίθεση με τα επαγγελματικά ταξίδια π.χ. πριν από τον COVID, οι εργαζόμενοι αναζητούν περισσότερες ευκαιρίες για να δημιουργήσουν συντροφικότητα στην ομάδα μακριά από το γραφείο.
Το 44% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού ανυπομονεί να προγραμματίσει ο εργοδότης του ένα ταξίδι εργασίας «πραγματικής ζωής» για να φέρει κοντά τους ανθρώπους.
Το 51% θα ο εργοδότης του να χρησιμοποιεί τα χρήματα που εξοικονόμησε από τα υβριδικά μοντέλα συνάντησης σε εταιρικά ταξίδια.
Το 59% των εργαζομένων σε όλο τον κόσμο πιστεύει ότι η εξερεύνηση νέων τοποθεσιών θα τους εμπνεύσει να είναι πιο παραγωγικοί στην εργασία τους.
Η επένδυση σε διακοπές παραμένει κορυφαία προτεραιότητα
Με το υπόβαθρο της παγκόσμιας οικονομικής αβεβαιότητας, οι ταξιδιώτες το 2023 θα συνεχίσουν να δίνουν προτεραιότητα στα ταξίδια, αλλά θα έχουν μεγαλύτερη προσοχή στο πώς να αξιοποιήσουν στο έπακρο τον ταξιδιωτικό προϋπολογισμό τους και τι προέχει.
Οι άνθρωποι θα εξακολουθούν να τοποθετούν τις ξέγνοιαστες αποδράσεις στην κορυφή της ατζέντας τους.
Το 50% λέει ότι η επένδυση σε διακοπές παραμένει κορυφαία προτεραιότητα του.
Το 68% έχει στο επίκεντρο τα ταξίδια ενώ αναζητά περισσότερα χρήματα για αποδράσεις.
Οι άνθρωποι σχεδιάζουν πιο αυστηρά τους προϋπολογισμούς ταξιδιών εκμεταλλευόμενοι τις προσφορές και τα έξυπνα χρονοδιάγραμμα (63%).
Οι τουρίστες θα δώσουν προτεραιότητα στην σχέση ποιότητας/τιμής με εκπτώσεις και προγράμματα επιβράβευσης (60%).
Περισσότεροι από τους μισούς ταξιδιώτες (53%) θα προσπαθήσουν να εξοικονομήσουν χρήματα εξετάζοντας προορισμούς εκτός εποχής ή μεγαλύτερες διαδρομές στο ταξίδι.
Το 61% θα σχεδιάζει ταξίδια εκ των προτέρων με την ελπίδα να εξασφαλίσει μια καλύτερη συμφωνία.
Πάνω από τους μισούς (55%) θα επιλέξουν μία ή δύο μεγαλύτερες διακοπές αντί για πολλά σύντομα διαλείμματα, για καλύτερη διαχείριση του προϋπολογισμού.
Πολλοί ταξιδιώτες είναι επίσης προετοιμασμένοι να ξοδέψουν στο ταξίδι τους, που έχει τη μεγαλύτερη σημασία για αυτούς.
Σχεδόν οι μισοί (49%) παραδέχονται ότι σχεδιάζουν να είναι πιο επιεικής στις συνήθειες δαπανών στις διακοπές για να αναπληρώσουν την έλλειψη ταξιδιού τα τελευταία δύο χρόνια.
Το 43% σχεδιάζει να ξοδέψει πλουσιοπάροχα για να εξασφαλίσει ότι θα μεγιστοποιήσει το ταξίδι του και κάθε εμπειρία που αξίζει τον κόπο.
- Πηγή: tourismtoday.gr