Κερδίζει έδαφος το leasing αυτοκινήτου – Πότε συμφέρει

Μέχρι και πριν από λίγα χρόνια το leasing αυτοκινήτου ήταν υπόθεση που αφορούσε κυρίως επιχειρήσεις ή ελεύθερους επαγγελματίες. Η πανδημία που περιόρισε τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, σε συνδυασμό με τον πληθωρισμό και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα που αύξησαν τις τιμές των αυτοκινήτων έως και 20%, έκαναν τη μίσθωση αυτοκινήτου περισσότερο ελκυστική από ποτέ. Η ευελιξία αποτελεί ένα από τα πλεονεκτήματα που προτάσσουν οι πωλητές του συγκεκριμένου τρόπου κατοχής αυτοκινήτου, δεδομένου ότι η επιλογή του leasing και με τον μήνα γίνεται ολοένα και πιο διαδεδομένη. Η ανεξαρτησία, βέβαια, συχνά συνοδεύεται με κόστος, το οποίο θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη όσοι επιλέγουν το leasing, προκειμένου να μη βρεθούν εκτός… προϋπολογισμού. Είναι όμως συμφέρουσα πρακτική η ενοικίαση αυτοκινήτου;

Τρία πλεονεκτήματα του leasing περιλαμβάνουν την απόκτηση ενός αυτοκινήτου χωρίς να απαιτείται η άμεση εκταμίευση ενός μεγάλου ποσού, επειδή η προκαταβολή που απαιτείται είναι πολύ μικρότερη, σε σύγκριση με το κόστος αγοράς. Την απαλλαγή από τις δαπάνες ασφάλισης, τελών κυκλοφορίας, ελαστικών και σέρβις, που ενσωματώνονται στο τίμημα. Και τρίτον, το γεγονός ότι δεν υφίσταται ο, συνηθισμένος κατά την αγορά καινούργιων αυτοκινήτων, κίνδυνος της υποχώρησης της αξίας του αυτοκινήτου είτε λόγω παλαιότητας είτε λόγω για παράδειγμα ενός ατυχήματος. Επίσης, σε ένα περιβάλλον αυξημένων επιτοκίων, η απόκτηση αυτοκινήτου μέσω leasing συμφέρει περισσότερο σε σχέση με τη λήψη τραπεζικού δανεισμού.

Για τις περιπτώσεις του ελεύθερου επαγγελματία, του αυτοαπασχολούμενου ή κάποιου που διαθέτει ατομική επιχείρηση, υφίσταται ένα επιπλέον κίνητρο για την ικανοποίηση των αναγκών μετακίνησης με μισθωμένο όχημα. Πρόκειται για την έκπτωση της δαπάνης από το φορολογητέο εισόδημα, που οδηγεί στη μείωση του φόρου εισοδήματος. Για παράδειγμα, εάν ένας επαγγελματίας έχει φορολογητέα κέρδη 20.000 ευρώ και αποφασίσει να συνάψει μια σύμβαση leasing με ετήσια δαπάνη 4.000 ευρώ, θα φορολογηθεί στο τέλος του έτους για κέρδη 16.000 ευρώ, γλιτώνοντας τον φόρο που αναλογεί σε αυτές τις 4.000 ευρώ (περίπου 880 ευρώ). Σημειωτέον ότι ως δαπάνη λογίζεται μόνον η καθαρή αξία και όχι το σύνολο του ποσού συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Το κόστος
Παρά την ελευθερία κινήσεων που προσφέρει το leasing, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να έχουν υπόψη το γεγονός ότι θα πρέπει να είναι σε θέση να πληρώνουν, κάθε μήνα, ένα συγκεκριμένο μίσθωμα, το μέγεθος του οποίου θα πρέπει να αξιολογούν με κριτήριο το ύψος των εισοδημάτων τους, όπως και τις υπόλοιπες δαπάνες τους (π.χ. ενοίκιο κατοικίας κτλ.). Ενδεικτικά, για τρία καινούργια μοντέλα αυτοκινήτων, υπό την προϋπόθεση της τετραετούς μίσθωσης, με έως 20.000 χιλιόμετρα ανά χρόνο και χωρίς δικαίωμα εξαγοράς, το μηνιαίο μίσθωμα (χωρίς ΦΠΑ) διαμορφώνεται, κατά προσέγγιση, ως εξής.

Για ένα πετρελαιοκίνητο Alfa Romeo (Tonale Sprint Diesel DDCT 130CV FWD) το ενοίκιο είναι 350 ευρώ και η προκαταβολή 10.350 ευρώ, ενώ για ένα πετρελαιοκίνητο Peugeot 3008 1.5 BlueHDI 130 S&S EAT8 Active Plus το ενοίκιο διαμορφώνεται σε 360 ευρώ και η προκαταβολή σε 7.650 ευρώ. Για την τρίτη επιλογή, ένα ηλεκτροκίνητο Tesla Model 3 Long Range η προκαταβολή ανέρχεται σε περίπου 14.000 ευρώ και το μίσθωμα σε περίπου 500 ευρώ.

Μέσω ακόμη επιλογής για ενοικίαση με τον μήνα που υπάρχει στην αγορά, που δεν απαιτεί προκαταβολή και κόστος εγγραφής, με όριο τα 1.500 χλμ. ανά μήνα, μεικτή ασφάλεια και ασφάλεια κλοπής (με ποσό ευθύνης), οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν αυτοκίνητο με μηνιαίο ενοίκιο (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) που κυμαίνεται από ελαφρώς άνω των 200 ευρώ έως περίπου 700 ευρώ για τα SUV.

Συμφέρει τελικά το leasing έναντι της αγοράς; Η απάντηση σχετίζεται με το εάν οι ενδιαφερόμενοι έχουν στη διάθεσή τους το σύνολο της απαιτούμενης ρευστότητας, όπως και εάν θέτουν σε άμεση προτεραιότητα την κατοχή ενός αυτοκινήτου ή την ελαχιστοποίηση του ρίσκου της εκθετικής (λόγω ατυχήματος) ή γραμμικής υποβάθμισης της αξίας του. Σε απόλυτους αριθμούς, το ερώτημα μπορεί να απαντηθεί εάν κάποιος συγκρίνει το ποσό που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των καταβλητέων μισθωμάτων (μαζί με τον ΦΠΑ 24% που αναλογεί) για μία τετραετία, με το κόστος αγοράς. Λόγω της σημαντικής αύξησης των τιμών των καινούργιων αυτοκινήτων, συνήθως, το κόστος leasing είναι μικρότερο του τιμήματος κτήσης.

Αλμα της ζήτησης, χιλιάδες παραγγελίες στην αναμονή
Η συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση αποδίδεται και στην πολύ μικρή διείσδυση του leasing στην Ελλάδα που είναι χαμηλότερη από 50%, όταν στην Ευρώπη ξεπερνάει το 80%. «Οι καταναλωτές έχουν εμπεδώσει την ευελιξία του leasing. Προς την κατεύθυνση αυτή, εν μέσω πανδημίας, αναπτύξαμε μία ηλεκτρονική πλατφόρμα – παγκόσμια καινοτομία που επιτρέπει τη μίσθωση ενός αυτοκινήτου διαδικτυακά. Επίσης, έχουμε δημιουργήσει το συνδρομητικό αυτοκίνητο όπου ο χρήστης καταβάλλει μίσθωμα αποκλειστικά σε μηνιαία βάση», εξηγεί ο Ανδρέας Ταπραντζής, διευθύνων σύμβουλος της Avis.

Την ισχυροποίηση της ζήτησης για leasing πιστοποιεί και ο Γιώργος Παναγιωτόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Executive Lease του ομίλου Σφακιανάκη, που εκτιμά ότι η δραστηριότητα στον συγκεκριμένο τομέα θα εμφανίσει μεγέθυνση 10% το 2023, ύστερα από μια χρονιά, τη φετινή, με πολύ καλές επιδόσεις. «Λόγω και της σημαντικής αύξησης των τιμών, οι πολίτες έχουν στραφεί στην απόκτηση αυτοκινήτου μέσω leasing με αποτέλεσμα η ζήτηση να έχει αυξηθεί δραματικά.

Η καθυστέρηση στην παραγωγή, διεθνώς, μας επηρεάζει άμεσα με αποτέλεσμα η ζήτηση να ικανοποιείται με αργούς ρυθμούς», σημειώνει ο κ. Παναγιωτόπουλος. Η εταιρεία διαθέτει αυτή τη στιγμή περίπου 1.300 ανεκτέλεστες παραγγελίες, με τη διοίκησή της να εκτιμά ότι η φετινή χρονιά, για τον τομέα των μακροχρόνιων ενοικιάσεων, θα ολοκληρωθεί με αύξηση κύκλου εργασιών κατά 11%, στα 39 εκατ. ευρώ και με προ φόρων κέρδη 11 εκατ. ευρώ.

Ιστορικά υψηλά μεγέθη εμφάνισε κατά το εννεάμηνο και η Autohellas της οποίας τα έσοδα από μισθώσεις αυτοκινήτων αυξήθηκαν, ετησίως, 25,3%, σε 195,5 εκατ. ευρώ, με τον τομέα του rent-a-car να έχει τη μεγαλύτερη συνεισφορά. Ο συνολικός στόλος της Autohellas ξεπέρασε τα 49.000 αυτοκίνητα, με 9.000 συνολικές αγορές νέων αυτοκινήτων. Με ενισχυμένα μεγέθη αναμένεται να ολοκληρώσει τη χρονιά και η Leaseplan που εμφάνισε πέρυσι κύκλο εργασιών περίπου 162 εκατ. ευρώ και καθαρά αποτελέσματα 17 εκατ. ευρώ. Διαθέτει υπό διαχείριση στόλο 39.935 αυτοκινήτων.

Δείτε και αυτά