Της Ελένης Μπότα
Δύο διαφορετικές απόψεις επικρατούν ανάμεσα στις υποψήφιες εταιρείες που συμμετέχουν στην διεκδίκηση της νέας σύμβασης της Αττική Οδού, σχετικά με την απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον καθορισμό των διοδίων στην νέα παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου που θα ισχύσει από τον Οκτώβριο του 2024 στα 2,50 ευρώ από 2,80 ευρώ που είναι σήμερα.
Από τη μία πλευρά, υπάρχουν εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η μείωση των διοδίων στην νέα σύμβαση είναι δίκαιη και εύλογη, καθώς πλέον πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο που δεν περιλαμβάνει κατασκευαστικό αντικείμενο, παρά μόνο τα έξοδα συντήρησης.
Ως εκ τούτου, η μείωση των διοδίων αποτελεί ορθή απόφαση, ενώ στην ερώτηση αν αυτό επιβαρύνει περαιτέρω το κυκλοφοριακό φόρτο του αυτοκινητοδρόμου, οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι αυτό συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια, καθώς είναι έντονα τα κυκλοφοριακά προβλήματα που παρουσιάζονται στην Αττική Οδό τις ώρες αιχμής.
«Εδώ και πολλά χρόνια, η Αττική Οδός έχει απωλέσει τα χαρακτηριστικά της οδού ταχείας κυκλοφορίας», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Από την άλλη πλευρά κάποιες από τις εταιρείες που συμμετέχουν στο διαγωνισμό για την νέα παραχώρηση του οδικού άξονα, χαρακτηρίζουν τη μείωση των διοδίων «λανθασμένη», διαβλέποντας ότι η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο θα ενταθεί περαιτέρω από τη μείωση των διοδίων.
«Θα μπορούσαν να μπουν κλιμακωτά διόδια στην Αττική Οδό (σ.σ το ύψος δηλαδή των οποίων να καθορίζεται ανάλογα με τις ώρες αιχμής), ενώ η συγκοινωνιακή μελέτη θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα περίπου δύο χρόνια που απομένουν για την λήξη της σύμβασης της υφιστάμενης σύμβασης», αναφέρουν χαρακτριστικά στο Capital.gr.
Oι ίδιοι πάντως εκτιμούν ωστόσο ότι με την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης (το έργο έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Ακτωρ – Intrakat, προϋπολογισμού 244,5 εκατ. ευρώ), θα υπάρξει σημαντική αποσυμφόρηση στην κίνηση της Αττικής Οδού.
Πριν από λίγες ημέρες παραδόθηκε στα υποψήφια σχήματα το νέο σχέδιο σύμβασης του αυτοκινητοδρόμου, ενώ μέσα στους επόμενους μήνες θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές o διεθνής όμιλος Abertis, η ιταλική INC SpA (Gruppo Fininc), η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ – Adrian Infrastructure, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – First Centier, η κοινοπραξία Brisa – Auto Estradas de Portugal – Rubicone Bidco, η κοινοπραξία της Egis Projects με τις επενδυτικές εταιρείες Bauban και DIF, η κοινοπραξία του ομίλου Κοπελούζου με την αυστραλιανή Macquarie και η κοινοπραξία Vinci – Μυτιληναίος – Mobility Partners.
Όσον αφορά το τίμημα, «η μείωση του ύψους των διοδίων, οι πληθωριστικές πιέσεις και η άνοδος των επιτοκίων, προσγειώνουν το τίμημα σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που είχαν αρχικώς εκτιμηθεί», επισημαίνουν στελέχη που βρίσκονται κοντά στη διαδικασία. Αν και κανείς τουλάχιστον από τα υποψήφια σχήματα που συμμετέχουν στον διαγωνισμό δεν επιθυμεί να «ανοίξει τα χαρτιά του» στην παρούσα φάση, εντούτοις δεν είναι λίγοι εκείνοι που τοποθετούν πλέον το τίμημα σε χαμηλότερα επίπεδα, με τις εκτιμήσεις αυτές ωστόσο να θεωρούνται αρκετά πρώιμες αφού η εξίσωση της παραχώρησης της Αττικής Οδού έχει πολλούς αγνώστους Χ καθώς το περιβάλλον στην οικονομία παραμένει ρευστό.
- Πηγή: capital.gr