Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,
Κυρίες και κύριοι, Αγαπητοί φίλοι,
Με ιδιαίτερη τιμή και χαρά, θα ήθελα να σας καλωσορίσω στην Ανοικτή Συνεδρίαση της 31ης Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.
Όπως γνωρίζετε, σήμερα, η Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ εξέλεξε νέο Διοικητικό Συμβούλιο, του οποίου θα έχω τη μεγάλη τιμή να ηγούμαι για τα επόμενα τρία χρόνια.
Προερχόμενος από το χώρο των αερομεταφορών, έχω πλήρη επίγνωση ότι οι σημερινές επιλογές της Γενικής Συνέλευσης σχετικά με την σύνθεση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου και τον Προέδρο,
εκφράζουν την εξέλιξη του ΣΕΤΕ, ο οποίος ως σύγχρονος κοινωνικός εταίρος καλείται να εκπροσωπήσει το σύνολο των παραδοσιακών δραστηριοτήτων αλλά και των νέων τάσεων και των εκπροσώπων τους, σε μια διευρυμένη αντίληψη για το Ελληνικό Τουριστικό Επιχειρείν.
Αυτό εντείνει ακόμη περισσότερο το αίσθημα και το βάρος της ευθύνης μας απέναντι σε όλα τα μέλη του Συνδέσμου. Αισθάνομαι επίσης ιδιαίτερη τιμή, γιατί οι προκάτοχοί μου, με τους οποίους είχα την τύχη να συνεργαστώ τα τελευταία 12 χρόνια στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΕΤΕ, είναι όχι μόνο στενοί συνεργάτες και φίλοι, αλλά κυρίως εμπνευσμένοι ηγέτες του κλάδου του τουρισμού.
Πρώτα, ο Ανδρέας Ανδρεάδης, που κατάφερε, από το 2011 έως το 2017 μέσα στη περίοδο της κρίσης,
με την οραματική καθοδήγησή του και χτίζοντας πάνω στις διεκδικήσεις και τα επιτεύγματα των προηγούμενων Προέδρων, επιχειρηματιών του Ξενοδοχειακού Κλάδου, να δώσει στον ελληνικό τουρισμό το θεσμικό βάρος και τη δυναμική παρουσία που του αναλογεί,
καθιερώνοντας τον ΣΕΤΕ ως κοινωνικό εταίρο και δημιουργώντας τόσο την Marketing Greece, όσο και το ΙΝΣΕΤΕ.
Και βέβαια, η τιμή είναι μεγάλη γιατί παραλαμβάνω την Προεδρία από τον αγαπητό μου φίλο Γιάννη Ρέτσο, που κατάφερε με τη μακροχρόνια αφοσίωση και προσφορά του στα κοινά του ελληνικού τουρισμού, με τις γνώσεις και την εμπειρία του όχι μόνο να ηγηθεί της αντιμετώπισης της πιο οδυνηρής κρίσης που είχε ποτέ βιώσει ο κλάδος, αλλά και να θέσει γερές βάσεις για τη νέα εποχή της ανάπτυξης που βιώνουμε σήμερα.
Φίλε Γιάννη,
Να μου επιτρέψεις εκ μέρους του συνόλου των Μελών του ΣΕΤΕ να σε ευχαριστήσω για την ανεκτίμητη προσφορά σου. Επίσης, να σου ζητήσω να σταθείς δίπλα μας, αρωγός στη νέα προσπάθεια που ξεκινάει σήμερα, συνοδοιπόρος και στα επόμενα καθοριστικά χρόνια για το καλό του ελληνικού τουρισμού.
Κυρίες και Κύριοι,
Παρόλο που το 2022 ήταν μια χρονιά με ταξιδιωτικούς περιορισμούς κατά τους πρώτους τέσσερεις μήνες, η αναπτυξιακή δυναμική του ελληνικού τουρισμού κατέστη εμφανής αμέσως μετά την άρση τους.
Η χρονιά ολοκληρώθηκε με 27,8 εκατομμύρια ΑΦΙΞΕΙΣ και 17,6 δισεκατομμύρια ευρώ ΕΣΟΔΑ, δηλαδή με υστέρηση κατά 11.2% στις ΑΦΙΞΕΙΣ, αλλά μόνο 3% στα ΕΣΟΔΑ σε σχέση με την προ-πανδημική χρονιά ρεκόρ 2019. Αποτελεί πολύ θετικό στοιχείο ότι η Μέση Κατά Κεφαλή Δαπάνη το 2022 παρουσίασε αύξηση κατά 11% από τα 564 στα 627 Ευρώ, σε σχέση με το 2019. Η ανάκαμψη του ελληνικού τουριστικού κλάδου ήταν από τις ισχυρότερες στην Ευρώπη.
Το 2023 που διανύουμε είναι η πρώτη χρονιά μετά την πανδημία που ξεκίνησε χωρίς ταξιδιωτικούς περιορισμούς και εξελίσσεται ιδιαίτερα δυναμικά για τον ελληνικό τουρισμό.
Είναι ενδεικτική η μέχρι στιγμής πορεία των αεροπορικών αφίξεων εξωτερικού οι οποίες, με βάση τα στοιχεία τόσο του ΙΝΣΕΤΕ για την περιφέρεια όσο και τα δικά μας για το αεροδρόμιο της Αθήνας παρουσιάζουν αύξηση της τάξης του 11% σε σχέση με το 2019.
Η αυξημένη ζήτηση λοιπόν για ταξίδι, η δυναμική ανάπτυξη του μεγαλύτερου αριθμού των παραδοσιακών αγορών, καθώς και η εμφάνιση νέων, δυναμικών κατηγοριών ταξιδιωτών αποτελούν σημαντικές ενδείξεις για τη θετική πορεία του τουρισμού κατά τη χρονιά που διανύουμε.
Προφανώς, τη συνολικότερη εικόνα δεν συνθέτουν μόνο ευοίωνες ενδείξεις. Το ευρύτερο διεθνές περιβάλλον εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από μακροοικονομικά και γεωπολιτικά ζητήματα που επηρεάζουν την τουριστική αγορά. Υπάρχουν ακόμη αγορές που είναι κλειστές (όπως Ρωσία, Ουκρανία, Λευκορωσία), αγορές που βρίσκονται σε διαδικασία αργής ανάκαμψης (όπως η Κίνα), ενώ η χρηματοοικονομική αστάθεια και τα προβλήματα των τραπεζών σε μεγάλες οικονομίες, οι μεγάλες ελλείψεις προσωπικού στην αγορά εργασίας διεθνώς, τα ενεργειακά ζητήματα, και η παράλληλη αύξηση των επιπέδων του πληθωρισμού και των επιτοκίων αποτελούν «γκρίζα σύννεφα στον ορίζοντα».
Τα δεδομένα ωστόσο που έχουμε μέχρι στιγμής στη διάθεσή μας, τόσο από πλευράς προ-κρατήσεων όσο και από πλευράς αεροπορικών θέσεων για τις περισσότερες περιοχές της χώρας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι, εκτός απρόσμενου αρνητικού απροόπτου, οι 31 εκατομμύρια αφίξεις και τα 18,2 δισεκατομμύρια ευρώ έσοδα του 2019 θα ξεπεραστούν φέτος.
ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΤΥΧΑΙΟ Η ΣΥΓΚΥΡΙΑΚΟ. Διαμορφώσαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας μια ισχυρή εικόνα, μια ταυτότητα ασφαλούς και αξιόπιστου προορισμού, η οποία σε συνδυασμό με τη διεθνώς αναγνωρισμένη ελκυστικότητα της χώρας μας , συνετέλεσε στην ανάδειξη ενός πολύ ισχυρού Brand. Του Brand Ελλάδα.
Σήμερα δρέπουμε τους καρπούς της συντεταγμένης, συλλογικής αυτής προσπάθειας κράτους, επιχειρήσεων και εργαζομένων, οι οποίοι εργάστηκαν με αφοσίωση στο χώρο του Τουρισμού στις εξαιρετικά δύσκολες και αβέβαιες συνθήκες της πανδημίας, και τους οποίους θα ήθελα να ευχαριστήσουμε από το βήμα αυτό.
Θα πρέπει όμως η θετική ανάκαμψη των τελευταίων 2 χρόνων να αποτελέσει λόγο εφησυχασμού ?
Να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι έχουμε μπει σταθερά σε ένα δρόμο ρεκόρ ή επιτυχιών ?
ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ
Σήμερα βρισκόμαστε σε ένα σταυροδρόμι, στο σημείο εκείνο των κρίσιμων επιλογών που θα καθορίσουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και την ανάπτυξη στην επόμενη δεκαετία.
Νέες τάσεις στις τουριστικές αγορές, τεχνολογικές εξελίξεις, αλλαγές στην αγορά εργασίας, ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ η επιτακτική ανάγκη για την διαμόρφωση ενός τουριστικού προϊόντος με γνώμονα τη κοινωνικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη ανάπτυξη οφείλουν να ληφθούν υπόψη και να συμπεριληφθούν ΣΗΜΕΡΑ στο στρατηγικό μας σχεδιασμό για τον Ελληνικό Τουρισμό.
Θα ήθελα λοιπόν, να αναφερθώ σε αυτό το σημείο στους πέντε (5) βασικούς πυλώνες στους οποίους, θα επικεντρωθεί το έργο του Συνδέσμου και οι συνεργασίες μας με την νέα κυβέρνηση, την αυτοδιοίκηση, τους εργαζόμενους και τις τοπικές κοινωνίες. Οι πυλώνες αυτοί συνδέονται άμεσα με το «Στρατηγικό Σχέδιο Ελληνικός Τουρισμός 2030» που έχει εκπονήσει ο ΣΕΤΕ.
1ος Πυλώνας: Επενδύσεις και ανταγωνιστικότητα
Σήμερα, η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε αναπτυξιακή τροχιά, παρά τις αβεβαιότητες, οι οποίες επικρατούν παγκοσμίως. Οι επενδύσεις που αφορούν στο ΑΕΠ της χώρας έχουν αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με τα χρόνια της κρίσης αλλά πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά για να καλύψουμε το περίφημο επενδυτικό κενό.
Οι επενδύσεις αποτελούσαν το 2022 περίπου το 14% του ΑΕΠ έναντι σχεδόν 23% του μέσου όρου στην Ευρωζώνη, ενώ σε απόλυτα μεγέθη υπολείπονται σημαντικά από τα επίπεδα των 50 και πλέον δισ. ευρώ της δεκαετίας του 2000-2010.
Στην απαραίτητη προσπάθεια για την κάλυψη του επενδυτικού αυτού κενού και ανεξάρτητα από προσεγγίσεις που μιλούν για ανάγκη διαφοροποίησης του αναπτυξιακού μοντέλου της Ελληνικής οικονομίας, ο τουριστικός κλάδος ο οποίος συνεισφέρει σε ποσοστό άνω του 20% στο ΑΕΠ της χώρας
ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΝΑ ΔΙΑΔΡΑΜΑΤΙΣΕΙ ΚΑΙ ΘΑ ΔΙΑΔΡΑΜΑΤΙΣΕΙ πρωταγωνιστικό ρόλο.
Σημαντικές επενδύσεις Ελλήνων επιχειρηματιών του κλάδου, η είσοδος μεγάλων ξένων επενδυτών,
η δραστηριοποίηση νέων μεγάλων διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων και ειδικότερα στην κατηγορία luxury, οι σημαντικές πράξεις εξαγορών και συγχωνεύσεων σε μεγέθη πρωτοφανή για την ελληνική πραγματικότητα, καθώς και το μεγάλο ενδιαφέρον από επιχειρήσεις και ιδιώτες για κάθε μορφής τουριστικό ακίνητο είναι εξαιρετικά μηνύματα από τις αγορές.
Οι τάσεις αυτές δεν θα πρέπει να οδηγήσουν στην εντύπωση ότι οι μελλοντικές επενδύσεις και η ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού Τουριστικού προϊόντος είναι διασφαλισμένες. Επιχειρούμε σε μια χώρα του Ευρώ στην Νοτιοανατολική γωνιά της Μεσογείου και ανταγωνιζόμαστε γειτονικές αγορές εκτός Ευρώπης όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος με χαμηλότερα κόστη και ασθενέστερα νομίσματα.
Ταυτόχρονα, η ακριβότερη χρηματοδότηση (ελλείψει επενδυτικής βαθμίδας) σε συνδυασμό με το κόστος της γραφειοκρατίας αλλά και τα θέματα φορολογικών επιβαρύνσεων σε σχέση με τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές μας, διαμορφώνουν διαχρονικές προκλήσεις για την τουριστική επιχειρηματικότητα.
Προσδοκώντας στην ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και την μείωση του κόστους χρηματοδότησης στο επόμενο διάστημα , κρίσιμα ζητήματα που έχει κατ’ επανάληψη θέσει ο ΣΕΤΕ, παραμένουν ανοιχτά.
Χαρακτηριστικά θα αναφερθώ σε κάποια από τα πιο σημαντικά , όπως:
-Η ανάγκη ενιαίου ΦΠΑ σε τουρισμό-μεταφορές στο 11%, κοντά στα επίπεδα των Ευρωπαίων ανταγωνιστών,
-Η επίλυση της χρονίζουσας εκκρεμότητας του χωροταξικού ζητήματος με συγκεκριμένες χρήσεις γης και με θεσμικές προϋποθέσεις που να διασφαλίζουν ένα αξιόπιστο περιβάλλον επενδύσεων με «ασφάλεια δικαίου»,
-Η ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων, διαχωρίζοντας την επαγγελματική δραστηριότητα από τη περιστασιακή ιδιωτική εκμετάλλευση και
-Η αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, του ΕΣΠΑ της περιόδου 2021-2027, και του νέου Αναπτυξιακού Νόμου.
Τα ζητήματα αυτά θα αποτελέσουν προτεραιότητες του ΣΕΤΕ για τη προσέλκυση και ανταγωνιστική λειτουργία νέων τουριστικών επενδύσεων τα επόμενα χρόνια.
2ος Πυλώνας: Υποδομές
Η τουριστική δραστηριότητα στη χώρα μας χαρακτηρίζεται από γεωγραφική και χρονική συγκέντρωση.
Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους:
το 2019 είχαμε 31 εκατομμύρια αφίξεις, εκ των οποίων περίπου το 90% κατανεμήθηκε σε 5 περιφέρειες της χώρας (Αττική – Κρήτη – Ν. Αιγαίο – Κεντρική Μακεδονία και Ιονίους Νήσους).
Ο στόχος για το 2030 με βάση το στρατηγικό σχέδιο του ΣΕΤΕ είναι να φθάσουμε τις 40 εκατομμύρια αφίξεις και 50 εκατομμύρια επισκέψεις σε περιφέρειες όλης της χώρας.
Παρά τις αναβαθμίσεις σημαντικών υποδομών όπως τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια ή οι νέοι αυτοκινητόδρομοι και παρά τις εντεινόμενες προσπάθειες των τελευταίων ετών για να μειωθεί η γεωγραφική συγκέντρωση και να επεκταθεί η τουριστική περίοδος πέραν από τους μήνες Ιούνιο-Σεπτέμβριο,
ΕΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΑΦΕΣ:
Οι υφιστάμενες δημόσιες υποδομές δεν επαρκούν για να καλύψουν τις απαιτήσεις της αύξησης των ροών προς το 2030, ειδικότερα δε εάν προσδοκούμε σε ποιοτική αναβάθμιση του προϊόντος με όρους βιώσιμης ανάπτυξης τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες.
Το στρατηγικό σχέδιο του ΣΕΤΕ περιλαμβάνει περίπου 2000 προτάσεις, εκ των οποίων το 50% αφορά σε δημόσιες υποδομές που αφορούν άμεσα τον τουρισμό, ενώ άλλο ένα 20% αναφέρεται σε υποδομές ευρύτερης ωφέλειας (όπως τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια, υποδομές υγείας, διαχείρισης νερού, λυμάτων, απορριμμάτων, κλπ.). Οι προτάσεις αυτές εξειδικεύονται για κάθε περιφέρεια της χώρας και συνδέονται με την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος στόχου.
Θα σταθώ εδώ χαρακτηριστικά σε μία πρόταση που αφορά στο τεράστιο έλλειμμα συνεδριακής υποδομής στην Αθήνα.
Ένα έλλειμμα που οδηγεί σε απώλειες θέσεων εργασίας και εσόδων, που καθιστά δυσχερή έως αδύνατη την προσέλκυση μεγάλων συνεδρίων στην πόλη και δεν επιτρέπει την άμβλυνση του φαινομένου της εποχικότητας.
Η αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και του ΕΣΠΑ 2021-2027 αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία την οποία οφείλει να αξιοποιήσει το κεντρικό κράτος και η τοπική αυτοδιοίκηση για να αποφύγουμε μια ασύμμετρη και κατ’ επέκταση μη βιώσιμη ανάπτυξη μεταξύ
των τουριστικών ροών, των σημαντικών ιδιωτικών επενδύσεων για τις οποίες μιλήσαμε πριν από λίγο
και των απαραίτητων υποδομών.
Ιδιωτικές Επενδύσεις και Δημόσιες Υποδομές συνδέονται άμεσα με τον 3ο Πυλώνα: την Διαχείριση και Προώθηση Προορισμών Ήταν πράγματι ένα σημαντικό πρώτο βήμα αυτό που πετύχαμε τα τελευταία χρόνια σε αρκετές περιοχές της χώρας, ξεκινώντας από την Αθήνα. Η στενή συνεργασία της τοπικής αυτοδιοίκησης με τουριστικές επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, και τον ΣΕΤΕ, με καταλυτικό τον ρόλο της Marketing Greece, οδήγησαν σε σημαντικά πρώτα απτά αποτελέσματα στην υλοποίηση προωθητικών δράσεων.
Καλούμαστε τώρα να συνεχίσουμε στο δρόμο αυτό, ακολουθώντας τα πρότυπα πολλών άλλων ευρωπαϊκών πόλεων και τουριστικών προορισμών, όχι μόνο για την προώθηση και την προβολή,
αλλά κυρίως, για την ορθή διαχείριση των προορισμών και την περαιτέρω ανάπτυξή τους ακολουθώντας ένα πρακτικό και ρεαλιστικό μοντέλο Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών (των γνωστών DMOs).
Οι οργανισμοί αυτοί θα πρέπει να ασχοληθούν με τα ζητήματα της φέρουσας ικανότητας των προορισμών, τις υποδομές, τη συγκοινωνιακή διαχείριση αλλά και τη διαμόρφωση και ανάδειξη υφιστάμενων και νέων προϊόντων.
Στην προσπάθεια αυτή θα πρέπει να συμμετάσχουν και να ακουστούν οι παραδοσιακοί συνομιλητές της τοπικής αυτοδιοίκησης όπως ξενοδόχοι, τουριστικοί πράκτορες, αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια, η ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ αλλά και ταυτόχρονα σημαντικοί νέοι παίκτες, που επιδρούν στη φέρουσα ικανότητα και το σύγχρονο τουριστικό προϊόν όπως , οι ιδιοκτήτες και διαχειριστές τουριστικών ακινήτων και επαγγελματικής βραχυχρόνιας μίσθωσης, οι επιχειρήσεις outdoor experiences & θεματικού τουρισμού, οι εκπρόσωποι του yachting και του θαλάσσιου τουρισμού για να αναφέρω μόνο κάποιους από αυτούς ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ, Οι εργαζόμενοι του τουρισμού και οι μόνιμοι κάτοικοι.
Το πρόσφατο νομικό πλαίσιο του Υπουργείου Τουρισμού για τους Οργανισμούς Διαχείρισης Προορισμών, το οποίο όμως χρήζει ουσιώδους ενίσχυσης και βελτίωσης, σε συνδυασμό με το νομικό πλαίσιο για τη συνδιαφήμιση των περιφερειών, αποτελούν καινούργια εργαλεία για τη συνεργασία μεταξύ Δημόσιου, Ιδιωτικού Τομέα και Τοπικής Αυτοδιοίκησης που μένει να αξιοποιηθούν αλλά και να διευρυνθούν.
Μόνο με μια συνεκτική και ολιστική διαχείριση από σοβαρούς DMOs μπορούμε να δώσουμε ουσιαστικές απαντήσεις στα ζητήματα του κάθε προορισμού, αποφεύγοντας μη παραγωγικές συζητήσεις για τον υπέρ-τουρισμό, τη φέρουσα ικανότητα και την υποτιθέμενη σύγκρουση μεταξύ τουρισμού και ποιότητας της ζωής των μόνιμων κατοίκων.
Ο ΣΕΤΕ έχει παρουσιάσει στην κυβέρνηση και την τοπική αυτοδιοίκηση συγκεκριμένες προτάσεις για την διαχείριση και προώθηση προορισμών, ανοίγοντας τον διάλογο στις τοπικές κοινωνίες. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με έμφαση στο μέτωπο αυτό.
4ος Πυλώνας: Αγορά εργασίας
Το 2019 ο Τουρισμός συνέβαλε άμεσα και έμμεσα στο 25% του ΑΕΠ με συνολικά 850.000 θέσεις εργασίας στο 3ο τρίμηνο.
Η εικόνα αυτή άλλαξε δραματικά στα χρόνια της πανδημίας οδηγώντας πολλούς εργαζόμενους μεσοπρόθεσμα αλλά και σε πολλές περιπτώσεις μακροπρόθεσμα εκτός Τουρισμού και Μεταφορών, με τις αντίστοιχες συνέπειες να φαίνονται ξεκάθαρα την περυσινή χρονιά της ανάκαμψης. Το πρόβλημα αυτό, στην μετά πανδημία εποχή, αφορά πλέον σε όλο το φάσμα δεξιοτήτων, και δεν είναι μόνο Ελληνικό αλλά παγκόσμιο.
Τη χρονιά που διανύουμε, με τις ενισχυμένες τουριστικές ροές και παρά τις αυξήσεις στα επίπεδα αμοιβών του κλάδου, το ζήτημα της αδυναμίας εύρεσης προσωπικού έχει ενταθεί. Με δεδομένο το οξύ δημογραφικό πρόβλημα της χώρας μας, το ζήτημα αυτό θα αποτελέσει σημαντική δομική πρόκληση για τα επόμενα χρόνια.
Η λύση του απαιτεί καινοτόμες παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας, έτσι ώστε, με προγράμματα προσέλκυσης, κατάρτισης και συνεχούς βελτίωσης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού να ανταποκριθούμε στις νέες απαιτήσεις στον χώρο της εργασίας και στις διεθνείς τάσεις που διαμορφώθηκαν μετά την πανδημία, αλλά και στις καλπάζουσες εξελίξεις της τεχνολογίας.
Η ενίσχυση και ο εκσυγχρονισμός των εκπαιδευτικών δομών για τον τουριστικό κλάδο θα πρέπει να αποτελέσουν στρατηγική προτεραιότητα.
Ένα είναι σαφές, ικανοποιημένοι επισκέπτες δεν μπορούν να υπάρξουν χωρίς ικανοποιημένους εργαζόμενους στον κλάδο του τουρισμού. Το ανθρώπινο κεφάλαιο παραμένει ο πιο κρίσιμος παράγοντας που διαμορφώνει το προϊόν μας.
Κλείνοντας την αναφορά στα θέματα της αγοράς εργασίας, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω με απόλυτη έμφαση ότι ο ΣΕΤΕ, ως υπεύθυνος Κοινωνικός Εταίρος που προάγει την υγιή επιχειρηματικότητα, βρίσκεται πάντοτε απέναντι και καταδικάζει οποιαδήποτε αθέμιτη πρακτική παραβιάζει την εργασιακή νομοθεσία και στρέφεται κατά των νόμιμων δικαιωμάτων των εργαζομένων του κλάδου μας.
Και βέβαια αναμένει από την Ελληνική Πολιτεία να συμβάλλει καθοριστικά, διενεργώντας τους απαραίτητους ελέγχους.
5ος Πυλώνας: Βιωσιμότητα
Βιώσιμη Ανάπτυξη και Περιβαλλοντική Υπευθυνότητα αποτελούν πλέον διεθνώς τις κεντρικές κατευθύνσεις για τη διαμόρφωση της στρατηγικής για το μέλλον του Τουρισμού.
Γιατί είναι επιτακτική η ανάγκη διαμόρφωσης ενός τουριστικού προϊόντος που θα βασίζεται στη Κοινωνικά και Περιβαλλοντικά Βιώσιμη Ανάπτυξη?
Είναι μόνο θέμα δεοντολογικό και ηθικό απέναντι στον πλανήτη και τις επόμενες γενεές?
ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟ.
Είναι και μείζον θέμα ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος.
Η βιωσιμότητα είναι μία από τις βασικές τάσεις που καθορίζουν τις επιλογές του σημερινού καταναλωτή και ταξιδιώτη, ειδικότερα δε στις ηλικίες 18 έως 35 που αναδύονται πλέον ως το δυναμικότερο κομμάτι της τουριστικής αγοράς, ταξιδεύοντας όλο και περισσότερο, επιλέγοντας συνειδητά τη συλλογή εμπειριών και όχι αγαθών, σε αντίθεση με προηγούμενες γενιές.
Παράλληλα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το Πρόγραμμα «Fit for 55», ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά τουλάχιστον 55% μέχρι το 2030 επηρεάζει και θα επηρεάζει όλο και περισσότερο το ταξίδι και τον τουρισμό.
Βλέποντας όμως την μεγάλη εικόνα, πρέπει να παραδεχθούμε ότι στον τομέα αυτόν η χώρα μας υστερεί.
Εάν δούμε τον Δείκτη Περιβαλλοντικής Βιωσιμότητας, τον Environmental Sustainability Index που δημοσιεύει η Ευρωπαϊκή Ένωση, με μέσο δείκτη στην Ευρώπη το 100, οι ανταγωνιστές μας Ιταλία και Ισπανία βρίσκονται στο 121 και στο 105 αντίστοιχα, ενώ Η Ελλάδα αξιολογείται μόνο στο 72.
Η διαμόρφωση λοιπόν ενός βιώσιμου και περιβαλλοντικά υπεύθυνου τουριστικού προϊόντος αποτελεί μονόδρομο εάν θέλουμε ο ελληνικός τουρισμός να συνεχίσει την θετική του πορεία και το BRAND Ελλάδα να διατηρηθεί στην κορυφή.
Ο ΣΕΤΕ δεν μπορεί παρά να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της προσπάθειας αυτής.
Θα ήθελα λοιπόν από αυτό το βήμα σήμερα να προαναγγείλω, την πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ για τη Δημιουργία ενός Προγράμματος Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης, και την καθιέρωση αντίστοιχης εισηγητικής επιτροπής προς το Διοικητικό Συμβούλιο.
Στόχος της προσπάθειας αυτής θα είναι η παροχή μεθοδολογίας και εργαλείων που θα επιτρέπουν μέσα από συγκεκριμένα βήματα την στοχοθέτηση, την υλοποίηση και τη πιστοποίηση της εξέλιξης των τουριστικών επιχειρήσεων προς την βιωσιμότητα και τους μηδενικούς ρύπους.
Σχεδιάζουμε συνειδητά και υπεύθυνα αυτήν την πρωτοβουλία αυτορρύθμισης του κλάδου, πεπεισμένοι ότι η βιωσιμότητα δεν είναι μόνο αναγκαιότητα αλλά θα αποδειχθεί και σωστή επιχειρηματική επιλογή – ένα θετικό business case.
Στο δρόμο αυτό, η πράσινη μετάβαση πρέπει να στηριχτεί έμπρακτα και με απλές διαδικασίες από το Ταμείο Ανάκαμψης και τα υπόλοιπα χρηματοδοτικά εργαλεία τόσο για τις μεγάλες όσο και τις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις.
Κυρίες και Κύριοι, αγαπητοί φίλοι,
Το 2023 δείχνει ότι θα είναι μια καλή χρονιά για τον Ελληνικό Τουρισμό, που σηματοδοτεί μια δυναμική έξοδο από τη μεγαλύτερη κρίση που βίωσε ο κλάδος μας. Θα ήταν λάθος όμως να πιστέψουμε ότι η άνοδος των τουριστικών ροών, των εσόδων και η ικανοποίηση των επισκεπτών για τα επόμενα χρόνια είναι δεδομένες.
Επενδύσεις και ανταγωνιστικότητα, Υποδομές, Διαχείριση Προορισμών, Αγορά Εργασίας, και
Βιωσιμότητα θα αποτελέσουν τους κεντρικούς άξονες των δράσεων μας την επόμενη περίοδο.
Θα χρειαστεί μια συντονισμένη, εντατική και εμπνευσμένη συνεργασία της νέας κυβέρνησης, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των εργαζομένων και των επιχειρηματιών του Τουρισμού για να διασφαλίσουμε, με ορίζοντα το 2030, ότι η χώρα μας δεν θα είναι μόνον ένας από τους πιο ελκυστικούς προορισμούς παγκοσμίως, με αιχμή το Ελληνικό Καλοκαίρι, αλλά κυρίως ένας κορυφαίος βιώσιμος προορισμός για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Ο ΣΕΤΕ θα συμβάλει με τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια στην κατεύθυνση αυτή.
ΚΛΕΙΝΟΝΤΑΣ
Επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω για μια ακόμη φορά τα μέλη του ΣΕΤΕ που μας τίμησαν με την ψήφο τους, καθώς και τους συναδέλφους μου στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο για την εμπιστοσύνη τους
και να ευχηθώ σε όλους μας καλή δουλειά.
Να ευχαριστήσω τους εργαζόμενους και τα στελέχη του ΣΕΤΕ, του ΙΝΣΕΤΕ και της Marketing Greece για την αφοσίωση και εξαιρετική δουλειά που παράγουν.
Και κυρίως να ευχαριστήσω από καρδιάς όλους εσάς που μας τιμήσατε με την παρουσία σας απόψε
και να ευχηθώ σε όλους μας μια εξαιρετική τουριστική σαιζόν.
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας !
Γιάννης Παράσχης
Πρόεδρος ΔΣ