του Ηλια Παπαγεωργιάδη*
«Είναι κακό στην άμμο να κτίζεις παλάτια… Ο Βοριάς θα τα κάνει συντρίμια, κομμάτια»
Τόλης Βοσκόπουλος, (ο απόλυτος σταρ – influencer της εποχής του)
Στις μέρες μας η μεγάλη πλειοψηφία των νέων αγωνίζεται μετά μανίας για να πετύχει το «όνειρό» της: «Να ζήσει όπως αυτή θέλει, να κάνει μόνο αυτό που θέλει και αν είναι δυνατόν να γίνει influencer, να περνάει ζωάρα», όπως πιστεύει. Όταν κάποια / κάποιος πειστεί ότι:
1. «Η δουλειά είναι σκλαβιά»
2. «Πρέπει να τα ζήσει όλα τώρα»
3. «Το έκαναν και άλλοι, γιατί όχι και εγώ;»
4. και όταν δεν έχει λάβει καλή Παιδεία (δεν φταίει προσωπικά για αυτό)
1+2+3+4 =>
= Είναι έτοιμη/ος να πιστέψει κάθε απατεώνα που θα της/του πουλήσει ένα όνειρο εύκολης ζωής.
Υπάρχουν αρκετές κατηγορίες ανθρώπουν που εκφράζουν σήμερα αυτό το «όνειρο». Μία από τις σημαντικότερες είναι σίγουρα οι influencers (δηλαδή αυτοί που επηρεάζουν ή νομίζουν ότι επηρεάζουν χιλιάδες / δεκάδες χιλιάδες / εκατοντάδες χιλιάδες / εκατομμύρια ανθρώπους και καταφέρνουν να ζουν από τη δραστηριότητα αυτή. Κράτα το τελευταίο, θα το χρειαστείς).
Αν θέλεις και εσύ να γίνεις μία / ένας influencer, αν είσαι ήδη και έχεις καταλάβει ότι δεν είναι τα πράγματα όπως περίμενες, αυτή η ανάλυση είναι για σένα. Γνωρίζοντας καλά 100+ influencers σε Ελλάδα, Ρουμανία και Κύπρο και έχοντας συμβουλέψει με επιτυχία 6, ας πούμε ότι ξέρω αρκετά πράγματα για τον χώρο.
Έλα να δούμε λοιπόν τι σημαίνει να είσαι influencer στην Ελλάδα και την Κύπρο του 2024…
1. Το ότι κάποιος έχει χιλιάδες / εκατομμύρια views δεν σημαίνει ότι είναι influencer, αλλά ότι έχει τη βάση για να γίνει influencer
Startup δεν είναι κάθε εταιρεία που είχε μία καινοτόμα ιδέα. Startup είναι μία εταιρεία που είχε μία καινοτόμα ιδέα που αλλάζει τα δεδομένα στον χώρο της και βρίσκει πελάτες που θα την πληρώσουν για αυτή.
Αντίστοιχα influencer δεν είναι όποια/ος ακολουθείται από πολύ κόσμο, αλλά αυτή/ός που καταφέρνει να μετατρέψει τους ακολούθους του σε πωλήσεις, χρήματα.
Αν δεν μπορεί να το πετύχει αυτό, τότε είναι απλά ένα άτομο που κάνει το χόμπυ του. Σήμερα, πίσω από τα μεγάλα λόγια και τα χαμόγελα των πάσης φύσεως «cool τύπων και χαρακτήρων” η πλειοψηφία των «influencer» δεν βγάζει αρκετά χρήματα για να ζήσει / να ζήσει άνετα χωρίς συμβιβασμούς.
Το ότι σε ακούν / βλέπουν πολλά άτομα δεν σημαίνει πως πέτυχες κάτι, είναι απλά το ξεκίνημα. Ειναι η βάση, όχι ο προορισμός.
2. Χωρίς στρατηγική, θα καταλήξεις σε αδιέξοδο / σε επιλογές «απώλειας αξιοπρέπειας»
Στην Κατερίνη το λέμε business plan (επιχειρηματικό σχέδιο) και ναι, χρειάζεται να κάνεις κάτι τέτοιο ακόμη και αν θέλεις να γίνεις Influencer, μιας και θα πρέπει να απαντήσεις στην ερώτηση: «Πώς θα βγάλω λεφτά από αυτό;»
Ο γιατρός θα ποντάρει στο ότι θα βρει νέους πελάτες και θα φτιάξει όνομα
Ο Χ ειδικός στο Ψ προϊόν ότι θα πουλήσει περισσότερα προϊόντα
Οι πάρα πολλές κοπέλες που δείχνουν το σώμα τους συνήθως στοχεύουν εξ’ αρχής (ή τους προκύπτει γρήγορα) στην προώθηση κάποιου λογαριασμού Onlyfans
Ο Chef θέλει να γίνει πιο γνωστός / να ανοίξει νέα μαγαζιά / να βρει εταιρείες τροφίμων ως σπόνσορες
Η/ο travel blogger ελπίζει ότι με το υλικό που θα «σηκώσει» σταδιακά θα αρχίσει να έχει χορηγούς / να ταξιδεύει με τα έξοδα πληρωμένα, όπως είναι το όνειρο πολλών κλπ
Η fitness coach θέλει να αυξήσει την πελατεία της / να κερδίσει χορηγούς / να προωθήσει και προϊόντα ομορφιάς
Οι στρατηγικές είναι πολλές και από την ώρα που γίνονται συνειδητά είναι θεμιτές. Το αν είναι σωστές ή όχι δεν μου πέφτει λόγος.
Όσο κάποια/ος λέει: «Κάνω αυτό με στόχο να φτάσω εκεί και να πετύχω αυτό για να κερδίσω αυτό», την/τον σέβομαι ως επαγγελμτία, έστω και αν δεν συμφωνώ πάντα με τις μεθόδους που επιλέγει.
Το πρόβλημα αρχίζει όταν δεν υπάρχει κανένα πλάνο και σχέδιο. Τότε καταλήγει η/ο influencer που χαμογελάει στην κάμερα να ξεμείνει συνήθως από λεφτά και να αρχίσει να σκέφτεται τρόπους για να επιβιώσει. Εκεί ξεκινούν οι «συμβιβασμοί» και συχνά καταλήγουν σε «απώλεια αξιοπρέπειας».
«Δικαίωμά μου να την απωλέσω» έχω ακούσει. Σωστά, απλά για να μη φτάσεις ως εκεί, προσπάθησε να προσεγγίσεις το θέμα με ένα πλάνο, με μία ειλικρινή στόχευση.
3. Στρατηγική δεν είναι «κάνω ό,τι γουστάρω και ελπίζω να αρέσει και στον κόσμο»
Όλες και όλους αυτούς που βλέπεις να είναι «αυθόρμητοι και να κάνουν ό,τι θέλουν» και συμπτωματικά έχουν πετύχει… μην τους πολυπιστεύεις. Αν ακούσεις τέτοιες ιστορίες, απάντα «μπράβο, αλλά άσε το δούλεμα μεταξύ μας».
Όλοι οι influencers που έχουν πετύχει ( = ελάχιστοι από όσους προσπάθησαν) δεν τα κατάφεραν «κάνοντας ό,τι γουστάρουν». Μετά την αρχή, είδαν ποια video «αρέσουν» περισσότερο, έψαξαν να ταιριάξουν το υλικό τους με αυτό που κατάλαβαν ότι θέλει το κοινό που σχημάτισαν και έκτισαν πάνω σε όλα αυτά και πολλά άλλα.
Αν ο Chef δει ότι οι συνταγές με σοκολάτα έχουν 100.000 views (θεάσεις) και αυτές με κρέμα έχουν 20.000, θα δώσει έμφαση στη σοκολάτα, ακόμη και αν προσωπικά προτιμά τις συνταγές με κρέμα ή απεχθάνεται εντελώς τα γλυκά.
O influencer δύσκολα μπορεί να κάνει μόνο «ό,τι του αρέσει». Ακόμη και όταν σου λέει ότι «του αρέσει αυτό που κάνει».
4. …ούτε το «αντιγράφω ό,τι κάνουν και οι άλλοι και ελπίζω να πιάσει»
Ναι, είναι μεγάλο πρόβλημα οι «influencer – παντομίμες», που απλά αντιγράφουν άλλους και κάνουν τα ίδια, μην έχοντας δικές τους ιδέες. Έτσι η καινοτομία κάποιας/κάποιου αντιγράφεται κατά κόρον (και γρήγορα γίνεται «σούπα»).
Όμως όλο αυτό δεν φέρνει την επιτυχία. Το ότι θα κάνεις και εσύ αυτό που έκαναν οι άλλοι πριν από εσένα δεν θα σε οδηγήσει κάπου. Το ελάχιστο που πρέπει να προσπαθήσεις είναι να το κάνεις λίγο διαφορετικά ή / και λίγο καλύτερα.
Όχι τυχαία «εκεί έξω» είναι άπειροι Influencers που έχουν όλοι τους «το μαγικό χάπι της επιτυχίας». Ελάχιστοι από αυτούς το έχουν χρησιμοποιήσει και οι ίδιοι (πώς να χρησιμοποίησεις κάτι ανύπαρκτο;), οι περισσότεροι απλά υποκρίνονται και αντιγράφουν ό,τι νομίζουν πως «έπιασε» σε άλλους.
Ναι, το ξέρω, δεν είναι εύκολο. Στο είπα όμως από τον τίτλο… δύσκολη η επαγγελματική ζωή ενός influencer…
5. …ούτε το «μεταφράζω από τα αγγλικά τι λένε οι ξένοι πετυχημένοι και τα λέω για δικά μου»
Στην Ελλάδα και την Κύπρο έχει γίνει σχεδόν αστείο όλο αυτό με τις μεταφράσεις… Βλέπεις πχ κάθε άσχετο με το επιχειρείν και τις επενδύσεις να αντιγράφει κείμενα / video από το εξωτερικό (σπανίως να έχει διαβάσει και 5 βιβλία) και να παριστάνει τον γκουρού, δίνοντας συμβουλές για πράγματα που δεν γνωρίζει, δεν έχει κάνει στην πράξη και δεν έχει αναλάβει ποτέ του την ευθύνη των αποφάσεων που συστήνει σε άλλους.
Όλα αυτά και πολλά άλλα δείχνουν απλά ότι «καλό το περιτύλιγμαμ αλλά το κουτί είναι κενό από μέσα». Ναι, συνήθως δίνουν views και πρόσκαιρη χαρά, όμως οποτεδήποτε ο «γκουρού μεταφραστής» κληθεί να αποδείξει κάτι από αυτά που έχει πει, το αποτέλεσμα είναι απλά τραγικό…
Φτάνει κάποιος στην επιτυχία έτσι, ως influencer; Χλωμό ως ασθενικό… ίσως στην αρχή, μέχρι να τον αντιγράψουν. Μόλις ο κόσμος καταλάβει ότι είναι κενός, θα προτιμήσει σταδιακά ερασιτέχνες που λένε εξυπνάδες.
(και είπαμε ότι influencer = επαγγελματίας, βγάζει μεροκάματο, ζει από αυτό).
6. «Μα οι άλλοι το κάνουν εύκολα / βγάζουν πολλά λεφτά χωρίς κόπο»
(Κούνια που σε κούναγε…)
Μία μεγάλη παρεξήγηση που υπάρχει «εκεί έξω» έχει να κάνει με το πόσο εύκολο είναι να πετύχει κάποιος ως influencer. Σε πρώτη ανάγνωση τα επιχειρήματα όσων αρνούνται τη στρατηγική και το business plan είναι του επιπέδου «το έκαναν και άλλοι, γιατί όχι και εγώ; Αυτοί βγάζουν εύκολα λεφτά».
Με απειροελάχιστες εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα, όσοι έχουν πετύχει ως influencers είχαν / έχουν ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω τρία στοιχεία:
Δούλεψαν σκληρά και μεθοδικά για να τα καταφέρουν
Έκαναν «συμβιβασμούς αξιοπρέπειας»
Είχαν μία βάση / ένα background (ας το πούμε παρελθόν) που δεν γνωρίζαμε, παρελθόν και γνωριμίες που τους βοήθησαν στο να πετύχουν.
Μπορεί το κάθε κοριτσάκι να ονειρεύεται να γίνει η επόμενη πχ Kim Kardashian, όμως η συγκεκριμένη κοπέλα δεν προέρχεται από μία «ανώνυμη» οικογένεια, δεν άρχισε από το μηδέν. Άπειρες άλλες δημοσίευσαν τη ζωή τους στα social media, χωρίς να ξεχωρίσουν για αυτό. Τυχαίο; Δεν νομίζω…
ΥΓ. Το ότι «βλέπω» μία φωτογραφία ενός influencer να ξοδεύει χρήματα / να ποζάρει μπροστά σε ένα ακριβό αυτοκίνητο ή πανάκριβο εστιατόριο δεν σημαίνει πως κάτι από όλα αυτά είναι αληθινό. Τις πιο πολλές φορές δεν είναι.
7. Ναι, καλά κατάλαβες. Η/ο influencer είναι σχεδόν ένας ρόλος, σαν αυτούς των ηθοποιών
Influencer δεν σημαίνει ότι είσαι απλά ένα «αξιοθέατο» και σε θαυμάζουν, ούτε ένα ακόμη «παρατράγουδο» που αυτογελοιοιείται για λίγο περισσότερα likes. Η Χ κοπέλα που βλέπεις να ακολουθείται από κόσμο και χαμογελά στην κάμερα έχει δουλέψει άπειρες ώρες για να μπορέσει να βγάλει το αποτέλεσμα που πρέπει, χωρίς φυσικά κανείς να μπορεί να της εγγυηθεί ότι θα πετύχει.
– «Και πώς χαμογελά αν είναι τόσο κουρασμένη;» θα σκεφθείς.
Υποδύεται έναν ρόλο, όπως οι ηθοποιοί. Η/ο influencer που πχ θα «ανεβάσει» δύο video και πέντε φωτογραφίες από ένα ξενοδοχείο μπορεί να έχει περάσει 10 – 12 ώρες για να φτάσει στο σωστό, το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Η πλειοψηφία των ανθρώπων που είναι influencers με αισθησιακό προφίλ προκειμένου να προωθήσουν πχ τον λογαριασμό τους στο OnlyFans στην πραγματικότητα είναι πολύ λιγότερο αισθησιακοί / ενδιαφερόμενοι για το σεξ στην πραγματική τους ζωή, από όσο παρουσιάζονται να είναι. Ρόλο υποδυόνται.
8. Για να βγάλει κάποιος χρήματα ως Influencer (χωρίς απώλεια αξιοπρέπειας) απαιτούνται πολλές ώρες έρευνας + άπειρες ώρες δουλειάς
Ναι, αν έχεις διαβάσει ως εδώ αυτό που σου εξηγώ είναι ότι η/ο πετυχημένη/ος influencer είναι ένα άτομο που δουλεύει πολύ, μελετά, ερευνά, παρακολουθεί τις τάσεις και προσπαθεί να σκεφθεί το πώς θα ξεχωρίσει. Είναι συνεχώς «στην πρίζα», αναζητώντας την επόμενη έξυπνη ιδέα που θα τραβήξει το ενδιαφέρον του κοινού και θα προκαλέσει τη διάδραση (interaction το λέμε στην Κατερίνη) που θα την/τον αναδείξει.
Ποιοι influencers πέφτουν; Συνήθως αυτοί που βαριούνται / κουράζονται / σταματούν να δουλεύουν και να κάνουν δημόσιες σχέσεις, χάνοντας την επαφή τους με το κοινό και τις ανάγκες του.
ΥΓ. Ναι, αυτή/ος που λέει πως «ξεκίνησα για κάτι και μου βγήκε κάτι άλλο» συνήθως θέλει να πει πως κατάλαβε τι θέλει το κοινό και έκανε pivot (όπως λέμε στο επιχειρείν = άλλαξε το προσφερόμενο προϊόν) για να τα καταφέρει. Με δουλειά και σκέψη το έκανε, όχι τυχαία.
9. Οι ανάγκες του κοινού
Το άφησα επίτηδες λίγο πριν το τέλος. Τόση ώρα μιλάμε για το πώς θα πετύχει κάποια/ος influencer και σκόπιμα επικέντρωσα τα λόγια μου στις ανάγκες του προσώπου αυτού και την πραγματικότητα πίσω από τις κάμερες. Το έκανα γιατί αυτό σου «πουλάνε» ως τη συνταγή που σου φέρνει την επιτυχία.
Η αλήθεια όμως είναι ακριβώς αντίθετη. Ο influencer είναι πετυχημένος όταν κατανοεί τις ανάγκες του κοινού του. Αυτές πάει να καλύψει με όσα παρουσιάζει.
Πχ την κοπέλα στη Ρουμανία που έχει μετατρέψει τη ζωή της σε Big Brother και παρουσιάζει στο Instagram κάθε μέρα ό,τι της συμβαίνει (μέχρι και το ότι μάλωσε με τον φίλο της) δεν την ακολουθούν οι άνθρωποι γιατί τη θεωρούν κατ’ ανάγκη σπουδαία, αλλά επειδή καλύπτει την ανάγκη του κουτσομπολιού. (Το αντέγραψαν άλλες δέκα μετά από αυτή, καμία τους δεν είχε τον ίδιο βαθμό επιτυχίας).
Ο influencer πετυχαίνει όταν καλύπτει μία ανάγκη του κοινού. Όσοι αγνοούν αυτόν τον κανόνα, είτε πετυχαίνουν προσωρινά κατά λάθος (και μετά τρώνε σφαλιάρα) ή απλά απορούν γιατί δεν τα κατάφεραν…
10. Μπορείς να μην ξοδέψεις τα λεφτά που εισπράττεις, αλλά να επενδύσεις ένα τμήμα τους; = είσαι influencer με μυαλό;
Θα μπορούσα να γράψω ολόκληρο βιβλίο για το θέμα, μιας και πίσω από την εικόνα που βλέπουμε υπάρχουν πολλές αποφάσεις περιεχομένου, marketing, στρατηγικής ή όχι κλπ. Έλα όμως να δούμε μαζί και κάτι άλλο, εξίσου σημαντικό: Οι περισσότεροι από τους influencers που κατάφεραν να πετύχουν, να αποκτήσουν μεγάλο κοινό και μεγάλα έσοδα από χορηγίες κλπ δεν ήταν ικανοί στις επενδύσεις και τη διαχείριση των χρημάτων τους. Δυστυχώς συνήθως τα ξοδεύουν όλα, όπως κάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι που βγάλουν χρήματα αλλά είναι ανέτοιμοι να τα διαχειριστούν.
Οι κίνδυνοι της επιτυχίας ίσως να είναι και περισσότεροι από αυτούς της αποτυχίας. Συχνά πολλές/οι influencers τα καταφέρνουν στον χώρο και μετά ξεκινούν να ζουν με κόστος πολύ πάνω από τις δυνάμεις τους = σταδιακά απομακρύνονται από το κοινό τους, χάνουν τα λεφτά τους και επιστρέφουν πίσω στο σημείο από όπου ξεκίνησαν (ή καταλήγουν με χρέη).
Συμβουλεύω αρκετούς ανθρώπους που έβγαλαν πολλά χρήματα / σχετικά γρήγορα (όπως και άλλους που τα έβγαλαν σταδιακά). Θα σου πω απλά ότι όσοι ακολουθήσουν 4 – 5 απλούς επενδυτικούς κανόνες καταφέρνουν να παραμείνουν άνετοι οικονομικά για πολλά χρόνια, ακόμη και αν σταματήσουν αυτό που τους αποφέρει λεφτά σήμερα.
Μην υποτιμάς τους κινδύνους της επιτυχίας και προσπάθησε να γίνεις μία/ένας influencer με μυαλό!
Δύσκολη η δουλειά της/του influencer…
– «Ηλία, σέβεσαι τη δουλειά της/του influencer;» μπορεί να με ρωτήσεις μετά από όλα αυτά. Η απάντηση είναι απλή: Σέβομαι απεριόριστα κάθε άνθρωπο που δουλεύει σκληρά και με στρατηγική για να πετύχει τους στόχους του.
Γιατί αν με ρωτήσεις να σου περιγράψω τι σημαίνει το να είναι κάποια / κάποιος «πετυχημένη/ος Influencer» θα σου πω ότι δουλεύει πολύ, έχει άπειρες κοινωνικές υποχρεώσεις και στο κυνήγι της ματαιοδοξίας συνήθως δεν βρίσκει την ευτυχία για να καλύψει τα κενά της/του.
Το επάγγελμα αυτό (γιατί περί επαγγέλματος πρόκειται) είναι σκληρό, επίπονο και προσφέρει μικρά ποσοστά επιτυχίας, αν δεν κάνεις ηθικούς συμβιβασμούς.
Αν θέλεις να ασκήσεις και εσύ αυτό το επάγγελμα, σου προτείνω να το κάνεις με στρατηγική.
Αν είσαι ήδη στον χώρο και δεν αποδίδουν οι προσπάθειές σου, επίσης στρατηγική και νέα στόχευση σου χρειάζεται.
Θα μου πεις «εγώ είπα ότι θέλω να γίνω influencer για να μη δουλεύω, όχι για να σκέφτομαι, να κάνω στρατηγικές και να κουράζομαι». Σωστά, σε καταλαβαίνω. Η δουλειά όμως είναι σαν το σπίτι… αν το φτιάξεις χωρίς θεμέλια, τότε θα πάθεις αυτό που μας εξήγησε «στην ανάλυσή του» ο Τόλης Βοσκόπουλος: Θα φτιάξεις έναν πύργο στην άμμο και ο Βοριάς θα σου τον διαλύσει στην πρώτη κακιά στιγμή…
Θέλεις να πετύχεις ως influencer; Κάντο σωστά, για να έχεις πιθανότητες να τα καταφέρεις!
Εσύ τι γνώμη έχεις;
Μαζί, πιο δυνατοί
*Ο Ηλίας Π. Παπαγεωργιάδης διευθύνει τον όμιλο εταιρειών MORE, έχει εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων και ταυτόχρονα συμβουλεύει 300+ επενδυτές και μικρομεσαίους επιχειρηματίες στην Ελλάδα, την Κύπρο και τη Ρουμανία