«Έχοντας κατά καιρούς στο παρελθόν καυτηριάσει την εγκληματική εγκατάλειψη τού ελληνικού σιδηροδρόμου, με βαθιά ικανοποίηση παρακολούθησα τίς ανακοινώσεις τού Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη σχετικά με τίς ρυθμίσεις πού περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο πού κατάρτισε και εισήγαγε ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών στο Υπουργικό Συμβούλιο νωρίτερα σήμερα με τον βαθμό τού κατεπείγοντος. Το νομοσχέδιο, όπως αναλύθηκε αργότερα από τον αρμόδιο Υπουργό, θέλω να επισημάνω ότι είναι ιστορικά το πρώτο νομοθετικό κείμενο πού ρυθμίζει ουσιαστικά και υπεύθυνα την λειτουργία τού ελληνικού σιδηροδρόμου μετά από σειρά δεκαετιών νομοθετικής απραξίας πού τον οδήγησε στη σημερινή δραματική του κατάσταση. Μια κατάσταση πού στοίχισε τη ζωή πολλών και ιδιαίτερα τελευταία 57 επιβατών ρίχνοντας στο πένθος τίς οικογένειές τους και παράλληλα καταρρακώνοντας ττην αξιοπιστία και το κύρος τού ελληνικού σιδηρόδρομου, τού προσωπικού του και των φορέων πού τον λειτουργούν. Άργησε πραγματικά να έλθει η σχετική ρύθμιση και η αργοπορία αυτή στιγματίζει κάθε υπεύθυνο πού αν δεν λογοδοτεί στην ελληνική δικαιοσύνη, σίγουρα όμως λογοδοτεί στην ελληνική κοινωνία.
Η ικανοποίησή είναι μάλιστα ακόμα μεγαλύτερη γιατί, πέρα από τίς νέες καινοτόμες και ορθολογικές ρυθμίσεις τού νέου νομοσχεδίου και τίς ανακοινώσεις τού Πρωθυπουργού, άλλες μεν περιλαμβάνονταν στο εμπιστευτικό σημείωμα προτάσεων πού έστειλα στον Πρωθυπουργό μετά τη λήξη τής θητείας μου ως μεταβατικού Προέδρου τού ΟΣΕ και άλλες τίς είχε εισηγηθεί η υπό την προεδρεία μου διοίκηση τού ΟΣΕ. Πιο συγκεκριμένα (α) η δρομολόγηση των έργων αποκατάστασης των ζημιών τού δικτύου από τίς θεομηνίες Daniel και Elias στην Θεσσαλία, (β) η σταδιακή ολοκλήρωση/αποκατάσταση της τηλεδιοίκησης και τού συστήματος αυτόματης πέδησης ETCS των συρμών ξεκινώντας από τον κεντρικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης σέ συνδυασμό με το σύστημα ενδοεπικοινωνίας GSMR, (γ) η απλοποίηση πρόσληψης προσωπικού από τούς Σιδηροδρόμους Ελλάδας ΑΕ (τον νέο ΟΣΕ τού οποίου επίσης επισπεύδεται η οργάνωση και δραστηριοποίησή του) κατά το πρότυπο της ΔΕΗ παρακάμπτοντας τίς χρονοβόρες διαδικασίες τού ΑΣΕΠ, (δ) η συστηματική εκπαίδευση και μετεκπαίδευση όλων των τεχνικών βαθμίδων τού προσωπικού μέσα από το εκπαιδευτικό κέντρο τού ΟΣΕ και η αξιολόγησή του, (ε) η αναβάθμιση τού εκπαιδευτικού κέντρου τού ΟΣΕ σέ εκτέλεση τού Μνημονίου Συνεργασίας πού είχαμε σχεδιάσει και συνυπογράψει με την εκπαιδευτική διεύθυνση των Γερμανικών Σιδηροδρόμων και με την προμήθεια σύγχρονων προσομοιωτών, (στ) η αύξηση τού αριθμού των καμερών ασφαλείας για καλύτερη εποπτεία τού δικτύου, (ζ) η εμπέδωση μιας νέας κουλτούρας ασφάλειας και επαγγελματισμού σε όλα τα επίπεδα τού προσωπικού τού ΟΣΕ με κίνητρα για καλές επιδόσεις, όσο και με αυστηρούς κανόνες και αυστηρότατες διαδικασίες, (η) η Ψηφιακή καταγραφή εντολών και παραβάσεων και (ζ) η λειτουργία ενός Κεντρικού Επιχειρησιακού Κέντρου στο κέντρο διοίκησης των Ελληνικών Σιδηροδρόμων ΑΕ με την ουσιαστική συμμετοχή εκπροσώπων όλων των εμπλεκομένων φορέων στη λειτουργία τού σιδηροδρομικού έργου και στη διαχείριση πιθανών κρίσεων, είναι ενδεικτικά μερικά από τα ήδη ανακοινωθέντα μέτρα.
Για πρώτη φορά επίσης ανακοινώθηκε από τον Πρωθυπουργό η εγκατάσταση ενός νέου συστήματος Hellenic Positioning System (HEPOS) για τον ακριβή γεωεντοπισμό των τρένων σε πραγματικό χρόνο πού αποτελεί μία πρόσθετη δικλίδα ασφαλείας, η οποία ουσιαστικά θα αποκλείει στο εξής τη σύγκρουση δύο τρένων. Τέλος, είναι σημαντική η απόφαση τής κυβέρνησης νά ενσωματώσουν οι Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΑΕ στη λειτουργία τους το σύνολο των συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των επιστημονικών πορισμάτων, τόσο ως προς τις υποδομές και τις σιδηροδρομικές δραστηριότητες όσο και προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, αλλά και ως προς τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο οποίος επίσης ενισχύεται περαιτέρω, γιατί έχει ζωτική σημασία η πρόληψη δυνητικών κινδύνων και όχι απλά η διαπίστωσή τους. Με την ευκαιρία χαιρετίζουμε την αναδιοργάνωση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και την πραγματική ανεξαρτοποίηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Όλες οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις σέ συνδυασμό με τα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα πού επέβαλλε ο Πρωθυπουργός, θέλω να πιστεύω ότι εγγυώνται για πρώτη φορά τον εκσυγχρονισμό τού ελληνικού σιδηροδρόμου και την μέγιστη ασφάλεια τού επιβατικού κοινού. Αναμένουμε τώρα από την κυβέρνηση και μια νέα δέσμη μέτρων και δράσεων πού (α) θα συνδέσουν τον σιδηρόδρομο με τα λιμάνια τής χώρας και τίς ΒΙΠΕ, (β) θα αναπτύξουν το δίκτυο και στην υπόλοιπη Ελλάδα προς όφελος αποκομμένων τοπικών κοινωνιών, (γ) θα οργανώσουν, προφυλάξουν και προβάλλουν την ελληνική σιδηροδρομική κληρονομιά και (δ) θα ξαναφέρουν τον σιδηρόδρομο πιο κοντά στην κοινωνία και θα αναδείξουν την δυνητική του συμβολή στην οικονομία, στον τουρισμό και στον πολιτισμό.
Τέλος, μελετώντας και την πρόσφατη λεπτομερή δημόσια πρόταση τού ΠΑΣΟΚ για τον εκσυγχρονισμό τού ελληνικού σιδηροδρόμου, πού λίγο πολύ προσεγγίζει και ακολουθεί με μικρές μόνο παραλλαγές την προαναφερθείσα κυβερνητική στρατηγική, οδηγούμαι στην αισιόδοξη πρόβλεψη ότι οι δυνάμεις τής κοινοβουλευτικής αντιπολίτευσης θα συνεισφέρουν στη νέα σιδηροδρομική στρατηγική τής κυβέρνησης μια και ο ελληνικός σιδηρόδρομος αποτελεί μια καίρια όσο και κρίσιμη εθνική υπόθεση και προτεραιότητα. Επιτέλους λοιπόν φως στο τούνελ των ελληνικών σιδηροδρόμων».